تیمار بلاگ

جستجو کردن
جستجو کردن

کویر مصر

آنچه میخوانید...

کویر مصر، مانند تابلویی بی‌نظیر، در دل کویر بزرگ ایران، استان اصفهان و در منطقه خور و بیابانک خودنمایی می‌کند. این کویر با وسعتی بالغ بر 1750 کیلومتر مربع، در 45 کیلومتری شرق فرخی و 60 کیلومتری شمال خور واقع شده و به‌عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می‌شود.در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با کویر مصر در ایران آشنا کنیم تا شما نیز از شگفتی‌های آن لذت ببرید.

معرفی کویر مصر

کویر مصر در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، از بهترین مقصدها گردشگری و طبیعتگردی برای دوست داران این زیبایی بی حد و مرز است. تپه های شنی در نزدیکی روستای مصر و همینطور وجود شترها و خودروهای مخصوص کویرنوردی، چنان جذابیتی به این منطقه داده که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی شده است. 

این کویر زیبا، توسط رشته کوه هایی از جانب غرب، جنوب غرب، و شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید. کویر مصر در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه، تپه های ماسه ای زیبایی را تشکیل داده که هدف گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. 

مردم روستای مصر در سالها اخیر و به خصوص در ایام تعطیلات بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران مصر می پردازند. شهرت کویر مصر زندگی آنان را نیز تغییر داده است چرا که پیش از بر سر زبان ها افتادن این کویر زیبا مردم بیشتر به کشاورزی، کاشت زعفران و گندم و دامداری و پرورش شتر مشغول بودند.

نام مصر برای این کویر از کجا آمده است؟

روایت‌های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند که در گذشته، شخصی به نام یوسف در این منطقه به کشاورزی مشغول بوده و به همین دلیل، به این مکان مزرعه یوسف می‌گفتند. در طول زمان، این نام به مصر تغییریافته است. یکی دیگر از روایت‌ها مربوط به حفر چاهی عمیق توسط یوسف در این روستا است. یوسف پس از رسیدن به آب پیشنهاد داد برای نشان‌دادن ارادت به حضرت یوسف و داستان به چاه انداختن ایشان، نام روستا به روستای مصر تغییر کند.

برخی دیگر نیز بر این باورند که نام مصر به دلیل وجود تپه‌های شنی بلند در این کویر است که شباهت به اهرام مصر دارند.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: بازدید از کویر ابوزید آباد

آب و هوای کویر مصر

کویر مصر درست در دل کویر بزرگ ایران است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب‌وهوایی گرم و خشک است. در طول روز، دمای هوا در کویر مصر به طور قابل‌توجهی بالا می‌رود. در تابستان، میانگین دمای هوا بین 35 تا 45 درجه سانتیگراد است و در برخی روزها می‌تواند به 50 درجه سانتیگراد یا بیشتر نیز برسد. تابش شدید خورشید و وزش بادهای گرم و خشک در طول روز، گرمای هوا را تشدید می‌کند اما با غروب خورشید، دما به‌تدریج کاهش می‌یابد.

در زمستان، میانگین دمای هوا در شب بین 5 تا 10 درجه سانتیگراد است و در برخی شب‌ها می‌تواند به 0 درجه سانتیگراد یا کمتر نیز برسد. در شب‌های تابستان، هوا خنک‌تر می‌شود و نسیم خنکی می‌وزد، اما کاهش دما به اندازه زمستان نخواهد بود.

اختلاف دمای شبانه‌روز در کویر مصر به خصوص در تابستان بسیار زیاد است این اختلاف دما می‌تواند تا 30 درجه سانتیگراد یا بیشتر نیز برسد.

کویر مصر در فصول مختلف میزبان انواع آب‌و‌هوا است. گرم‌ترین فصل سال در کویر مصر، تابستان است. در این فصل، دمای هوا به طور مداوم بالا است و بارندگی بسیار کم است. از طرفی، سردترین فصل سال در این کویر، زمستان است. در این فصل، دمای هوا در شب به زیر صفر درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. فصل‌های بهار و پاییز در کویر مصر، معتدل‌تر هستند و آب‌و‌هوای مطبوع‌تری در انتظار مسافران است.

تفریحات کویر مصر

کویر مصر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کویر ایران، دارای تنوع بسیاری از تفریحات جذاب برای هر سلیقه‌ای است. 

  • کویرنوردی

پیاده‌روی یا شترسواری در میان تپه‌های شنی و رمل‌های روان، یکی از محبوب‌ترین تفریحات در کویر مصر است و باعث می‌شود نهایت لذت را از کویر ببرید.

  • رصد ستارگان

 به دلیل نبود آلودگی نوری، آسمان شب در کویر مصر بسیار صاف و پرستاره است. رصد ستارگان با تلسکوپ یا حتی با چشم غیرمسلح، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در کویر مصر خواهد بود.

  • سندبردینگ(شن سواری)

اگر تفریحات هیجان‌انگیز و جدید را دوست دارید، سندبرد می‌تواند تجربه‌‌ی بسیار خوبی برایتان باشد. اسکی روی شن، یکی از تفریحات محبوب در کویر مصر است.

  • موتورسواری

موتورسواری در میان رمل‌های روان،  تجربه‌ای هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد است. با موتورهای مخصوص کویر می‌توان تپه‌های شنی را فتح کرد و از این تفریح جالب، لذت برد.

  • آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم منطقه و عشایر

 در کویر مصر، می‌توانید با عشایر ساکن در منطقه، فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها بیشتر آشنا شوید. این کار می‌تواند برایتان به تفریحی فرهنگی و جالب تبدیل شود.

  • آفرود سواری

رانندگی با خودروهای آفرود در میان تپه‌های شنی و مسیرهای ناهموار،  تجربه‌ای هیجان‌انگیز و پرماجرا است. در طول مسیر آفرود سواری، می‌توانید از تپه‌های شنی بلند، رمل‌های روان، دشت‌های کویری و نمکزارها لذت ببرید. عبور از موانع، شیب‌های تند و گذرگاه‌های باریک،  آدرنالین خون شما را به  جریان می‌اندازد و این سفر را به سفری به‌یادماندنی تبدیل می‌کند. از طرفی آفرود سواری  معمولاً  به‌صورت گروهی انجام می‌شود و فرصتی  مناسب  برای  معاشرت و  ایجاد  خاطرات  خوش  است.

راه‌های دسترسی به کویر مصر

برای رسیدن به این کویر زیبا، می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. در ادامه، به بررسی فاصله و مسیرهای دسترسی به کویر مصر از چند شهر مهم ایران می‌پردازیم:

فاصله تهران تا کویر مصر

فاصله کویر مصر تا تهران، 733 کیلومتر است که طی‌کردن این مسیر ممکن است حدود 8 الی 10 ساعت طول بکشد. برای سفر به کویر مصر، ابتدا سفر خود را از بزرگراه امام رضا آغاز کنید و به سمنان بروید. سپس از دامغان مسیر خود را به سمت معلمان و جندق پیدا می‌کند. در آخر یک جاده خاکی شما را به کویر مصر می‌رساند.

فاصله اصفهان تا کویر مصر

فاصله بین اصفهان تا کویر مصر حدود 434 کیلومتر است و این سفر تقریبا 5 ساعت از شما زمان می‌گیرد. اگر از اصفهان به کویر مصر می‌روید، ابتدا باید به نائین رفته و بعد خود را به روستای جندق برساند. از این روستا مسیر خود را به سمت کویر مصر خواهید یافت.

درصورتی‌که از شهرهای دیگر سفر خود را آغاز خواهید کرد، مسافت و مدت‌زمان تقریبی هر شهر به‌صورت زیر خواهد بود:

  • یزد

فاصله یزد تا کویر مصر حدوداً 345 کیلومتر است و این مسافت تقریبا 4 ساعت و 30 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.

  • کاشان

کاشان از کویر مصر حدود 501 کیلومتر فاصله دارد و شما با صرف 5 ساعت و 44 دقیقه می‌توانید به این کویر زیبا برسید.

  • ساری

درصورتی‌که از ساری قصد رفتن به کویر مصر را دارید باید  576 کیلومتر را طی کنید که حدوداً 7 ساعت و 40 دقیقه طول خواهد کشید.

  • مشهد

فاصله مشهد تا کویر مصر 787 کیلومتر است. برای این سفر هیجان‌انگیز باید 10 ساعت زمان بگذارید.

  • طبس

طبس تا کویر مصر تقریبا 250 کیلومتر فاصله دارد. برای طی‌کردن این مسافت باید 3 ساعت در راه باشید.

  • شیراز

اگر از شهر شعر، شیراز، قصد دارید به کویر مصر بروید، لازم است در حدود 9 ساعت 753 کیلومتر را طی کنید.

برای سفر به کویر مصر به جای ماشین شخصی بهتر است، خودروی مجهز و تجهیزات مناسب کمپینگ در کویر داشته باشید. لاستیک های خودرو باید مناسب باشند تا دچار پنچری نشنوید؛ باک بنزین پر باشد و لاستیک زاپاس و چهار لاستیک اصلی خودرو تنظیم باد شوند. برداشتن آب کافی نیز از واجبات این سفر به شمار می رود. از آن جا که خودروهای کاربراتوری زود جوش می آورند، قید سفر با آن ها را بزنید.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر به سلیقه و هدف شما از این سفر بستگی دارد. اگر به دنبال آب‌وهوای مطبوع‌تر هستید فصل پاییز و بهار انتخاب‌های مناسبی هستند. در فصل پاییز هوا خنک است و شب‌ها کمی سرد می‌شود، اما به‌اندازه‌ای سرد نیست که آزاردهنده باشد.

در فصل تابستان هم هوا رو به گرمی می‌رود، اما هنوز گرمای طاقت‌فرسای تابستان را ندارد. علاوه بر این، طبیعت در این فصل سرسبز و دیدنی است.اگر به دنبال تفریحات آبی هستید به شما فصل زمستان را پیشنهاد می‌کنیم. در این فصل، دمای هوا به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و احتمال بارندگی به‌صورت برف وجود دارد. گاهی اوقات سطح آب دریاچه نمک خور و بیابانک به‌اندازه‌ای بالا می‌آید که امکان قایقرانی هم در آن فراهم می‌شود.

در نهایت می توان گفت بهترین زمان برای سفر به کویر مصر بهار و پاییز است اما همانطور که گفته شد در سایر فصول سال هم می توان به کویر مصر رفت.

به‌خاطر داشته باشید که آفرود سواری در طبیعت کویر به یک آفرودسوار بلد که هم در رانندگی با خودروهای آفرودی تخصص دارد،هم با منطقه آشنا است و هم به زیست بوم منطقه آگاهی کامل دارد بسیار لذت بخش تر خواهد بود.

بهترین زمان برای آفرود سواری در کویر مصر نیز پاییز و زمستان است.  در  این  فصل‌ها  هوا  خنک‌تر  است  و  گرمای  شدید  تابستان  را  ندارد.  با  این  حال،  در  هر  فصلی  می‌توانید  از  آفرود سواری  در  کویر  مصر  لذت  ببرید.

اقامت در کویر مصر ایران

کویر مصر که یکی از قطب‌های گردشگری ایران است و گزینه‌های متنوعی برای اقامت در اختیار مسافران قرار می‌دهد. شما می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و یا هتل اقامت کنید و یا تجربه‌ای منحصربه‌فرد از کمپینگ در کویر را داشته باشید.

  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کویر مصر،  تجربه‌ای  منحصربه‌فرد  از  زندگی  در  کویر  را  به  شما  ارائه  می‌دهند.  این  اقامتگاه‌ها  معمولاً  دارای  معماری  سنتی  کویری  هستند و از تمامی امکانات بهداشتی،  رستوران  و سایر امکانات رفاهی برخوردارند.

  • هتل

در  کویر  مصر  هتل‌های  مختلفی  نیز  وجود  دارد  که  امکانات  رفاهی  کاملی  را  به  مسافران  ارائه  می‌دهند.  هتل‌ها  معمولاً  دارای  رستوران،  استخر،  سالن  ورزشی  و  سایر  امکانات  رفاهی  هستند.

  • کمپ در کویر مصر

در واقع، کمپینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های اقامت در کویر مصر است.  این  فعالیت  فرصتی  منحصربه‌فرد  برای  تجربه  سکوت  و  آرامش  کویر  و  مشاهده  ستاره‌های  آسمان  شب  را  به  شما  می‌دهد.

اطراف دریاچه نمک خور و بیابانک، اطراف قلعه بیاضه و تپه‌های شنی مکان‌های مناسبی برای کمپ کردن و لذت‌بردن از کویر هستند.

مکان های دیدنی اطراف کویر مصر

کویر مصر در  منطقه‌ای  قرار  دارد  که  جاذبه‌های  دیدنی  بسیاری اطراف آن واقع شده  است. اگر به این کویر زیبا سفر کنید می‌توانید سری هم به جاذبه‌های اطراف بزنید. در ادامه برخی  از این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنیم:

دریاچه نمک خور و بیابانک

این  دریاچه  نمک،  بزرگ‌ترین  دریاچه  نمک  ایران  است  و  منظره‌ای  بسیار  دیدنی  و  منحصربه‌فرد  دارد.  در  برخی  از ماه‌های سال،  سطح  آب  دریاچه  به‌اندازه‌ای  بالا  می‌آید  که  امکان  قایقرانی  در  آن  فراهم  می‌شود.

اگر جزء علاقمندان به این جاذبه نمکی هستید پیشنهاد می کنیم تا سری هم به کویر تل شیطان یا همان دق سرخ بزنید. زمانی که در حال راه رفتن در این کویر هستید متوجه لایه سطحی از نمک زیر پایتان خواهید شد البته ضخامت لایه های نمک در هر بخش از کویر بایکدیگر متفاوت است.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: بازدید از کویر مرنجاب

قلعه بیاضه

این قلعه  تاریخی  که  در  دل  کویر  واقع  شده  است،  قدمتی  چندصدساله  دارد  و  جاذبه‌ای  دیدنی  برای  علاقمندان  به  تاریخ  و  معماری  است. بازدید از این قلعه می‌تواند شما را به سال‌های دور و معماری قدیمی ببرد.

روستای گرمسره

این روستا  که  در  نزدیکی  کویر  مصر  واقع  شده  است،  به‌خاطر  باغات  پسته  خود  معروف  است.  در  این  روستا  می‌توانید  از  طعم  لذیذ  پسته  تازه  لذت  ببرید  و  از  باغات  پسته  بازدید  کنید.

روستای  فرهاد

این  روستا  که  در  نزدیکی  کویر  مصر  واقع  شده  است،  به‌خاطر  منطقه  کویری  خود  معروف  است.  در  این  روستا  می‌توانید  از  تفریحات  کویری  مانند  آفرود سواری،  شترسواری  و  سندبرد  لذت  ببرید.

چشمه  معدنی  بادامستان

این  چشمه  معدنی  که  در  نزدیکی  کویر  مصر  واقع  شده  است،  خواص  درمانی  بسیاری  دارد.  می‌توانید  در  این  چشمه  آب‌تنی  کنید  و  از  خواص  درمانی  آن  بهره‌مند  شوید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

سفر به کویر مصر، به لوازمی ‌نیاز دارید که به شما کمک ‌کند تا از گرمای شدید، سرمای شب، نور خورشید و خطرات احتمالی در امان بمانید و از سفرتان لذت ببرید. در اینجا فهرستی از لوازم ضروری برای سفر به کویر مصر ارائه شده است:

  • لباس و کفش مناسب
  • گرمای هوا در طول روز می‌تواند بسیار زیاد باشد، به همین دلیل باید لباس‌های نخی و خنک به همراه داشته باشید. از سوی دیگر شب‌های کویر بسیار سرد است، بنابراین داشتن لباس گرم مانند ژاکت، سویشرت و شلوار گرم ضروری است.
  • نور خورشید در کویر بسیار شدید است،  کلاه و عینک‌آفتابی می‌تواند برای محافظت از چشمان و پوستتان مفید باشد.
  • دستمال‌گردن و ماسک نیز می‌تواند برای محافظت از دهان در برابر گردوغبار و شن مورداستفاده قرار گیرد.
  • در آخر برای پیاده‌روی در کویر به کفش مناسب مانند کفش کوهنوردی یا کفش ورزشی و استاندارد نیاز دارید.

2. جعبه کمک‌های اولیه

همیشه باید یک جعبه کمک‌های اولیه کوچک با خود به همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل از آن استفاده کنید. لوازم بهداشتی مانند باند و پماد ضد گزش در مواقع ضروری، مفید هستند.

  • چادر و کیسه‌خواب

اگر قصد دارید در کویر مصر کمپ کنید، همراه‌داشتن چادر، کیسه‌خواب و چراغ‌قوه را فراموش نکنید. در ضمن در هنگام کمپ به آب پاکیزه و غذای کافی احتیاج پیدا خواهید کرد، بنابراین به مقدار لازم آب و غذا همراه خود داشته باشید.

کویر مصر، سرزمین طلایی و شگفت‌انگیزی است که گردشگران زیادی را به خود مجذوب می‌کند. سفر به این کویر زیبا می‌تواند خاطرات فراموش‌نشدنی و تجربه‌های جدیدی را برایتان به ارمغان بیاورد اما توجه داشته باشید که به همان اندازه هم می تواند خشن و بی رحم باشد.

تپه‌های شنی روان، خطر مارگزیدگی و عقرب، خطای دید در طول روز، تشنگی بیش از حد، گم شدن و… تنها گوشه ای از خطرات سفر شخصی و انفرادی به کویر هستند؛ بنابراین، کسانی که برای اولین بار به چنین سفری می روند، بهتر است از تور کویر مصر و یا خدمات ویژه و مقرون به صرفه تیمار استفاده کنند.

در سفر به کویر مصر با تیمار علاوه بر همراه داشتن یک راننده، فردی که بلد مسیر است و با محیط زیست منطقه آشنایی کامل دارد شما را در سفر همراهی کرده و از خطرات احتمالی دور نگه می دارند.

 

کویر مصر در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان واقع شده، این کویر وسعتی بالغ بر1750 کیلومتر مربع دارد و در 45 کیلومتری شرق فرخی و 60 کیلومتری شمال خور قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر بهار و پاییز است اما همانطور که گفته شد در سایر فصول سال هم می توان به کویر مصر رفت.

اصله کویر مصر تا تهران، 733 کیلومتر است که طی‌کردن این مسیر ممکن است حدود 8 الی 10 ساعت طول بکشد. برای سفر به کویر مصر، ابتدا سفر خود را از بزرگراه امام رضا آغاز کنید و به سمنان بروید. سپس از دامغان مسیر خود را به سمت معلمان و جندق پیدا می‌کند. در آخر یک جاده خاکی شما را به کویر مصر می‌رساند.

فاصله بین اصفهان تا کویر مصر حدود 434 کیلومتر است و این سفر تقریبا 5 ساعت از شما زمان می‌گیرد. اگر از اصفهان به کویر مصر می‌روید، ابتدا باید به نائین رفته و بعد خود را به روستای جندق برساند. از این روستا مسیر خود را به سمت کویر مصر خواهید یافت.

  • کویر نوردی
  • رصد ستارگان
  • سندبردینگ(شن سواری)
  • موتور سواری
  • عکاسی 
  • آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه
  • دریاچه نمک خور و بیابانک
  • قلعه بیاضه
  • روستای گرمسره
  • روستای فرهاد
  • چشمه معدنی بادامستان
  • به همراه داشتن لباس خنک برای روز و لباس گرم برای شب های کویر مصر
  • کلاه و عینک آفتابی
  • کفش مناسب پیاده روی 
  • جعبه کمک های اولیه
  • به همراه داشتن چادر، کیسه خواب و چراغ قوه برای کمپ کردن
  • خوراکی و آشامیدنی کافی

بدون شک بهترین وسیله برای سفر به کویر مصر ماشین آفرودی است در صورتی که ماشین آفرود ندارید می توانید از تیمار آفرود در خواست خودرو آفرودی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *