تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
سافاری در کویر کاراکال با تیمار تراول

بازدید از کویر کاراکال

آنچه میخوانید...

ایران کشوری چهار فصل با زیبایی‌های بی‌نظیر است. دریا، جنگل، کوه در یک سو و کویر، کوهستان، چشمه‌سار و مراتع سبز در سمت دیگر این بهشت روی زمین را در میان گرفته‌اند. کویر کاراکال یکی از جذاب‌‌ترین کویرهای ایران در شهر باستانی یزد است که در فصل پاییز و زمستان مهمان‌های بسیاری به خود می‌بیند. شهر بادگیرها، یزد دارای مراکز گردشگری بسیاری است که کویر کاراکال در میان همه می‌درخشد. اگرچه کویر گردی به تازگی آغاز شده، اما شگفتی‌های کویر کم از مناطق سرسبز شمال ایران نیست. در ادامه بیشتر با زیبایی‌های کویر کاراکال آشنا شوید. 

کویر کاراکال کجاست؟

کویر دلربای کاراکال با شب‌های پرستاره‌اش در استان یزد و در نزدیکی شهرستان بافق و دقیقا در روستای صادق آباد جا خوش‌کرده ‌است. به دلیل هم‌جواری با این روستا به نام کویر صادق آباد هم شناخته می‌شود. فاصله شهر دلربای یزد تا بافق حدود ۱۰۰ کیلومتر است. روستای صادق آباد با شهر باستانی بافق حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. پس از رسیدن به صادق آباد و سپری کردن حدود دو کیلومتر سراب زیبای کویر شما را به سوی خود فرا می‌خواند.  

وجه تسمیه کویر کاراکال چیست؟

وجه تسمیه کویر کاراکال به گربه‌سانی به نام کاراکال برمی‌گردد. این گربه‌سان که در زبان فارسی به نام‌های سیاه‌گوش و منگوله‌گوش نیز شناخته می‌شود، از قدیم‌الایام در این منطقه زندگی می‌کرده است. نام کاراکال برگرفته از واژه‌ای ترکی به معنی گوش سیاه است و به گوش‌های سیاه و نوک‌تیز این گربه‌سان اشاره دارد. حضور این گربه‌سان در این منطقه آنقدر پررنگ بوده که نامش بر کویر هم گذاشته شده است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری کویر کاراکال

از دور که نگاه می‌‌کنید، بوم نقاشی به رنگ قهوه‌ای، اخرایی و جالب که تلاقی رنگ کویر و آسمان است. شب‌های دنج، آرام، بی دغدغه با چلچراغ ستاره‌های پروین نمای دیگری از کویر کاراکال است. تپه‌هایی که سال‌هاست منتظر مسافرانند و انگار خاطرات بسیاری را در کمر کش خود حفظ کرده‌اند. قدم زدن در نخلستان‌های آرام، شترسواری، سافاری، غلت زدن از بالای تپه‌ها و آفرود سواری برایتان سفری دلخواه رقم می‌زند. گاهی هم به هنگام غروب که خورشید به افق می‌پیوندد با همه وجود روی شن‌‌های کویر راه بروید و خستگی خود را به شن‌های روان کویر بسپارید.

عکاسی در کویر

به کویر که برسید، با یک دنیای جدید رو به رو هستید، تپه‌های کوچک و بزرگ، قطار شتران، آفرودهای پر از مسافران و مهم‌تر از همه شب‌های پر ستاره کویر شما را وادار به عکس گرفتن می‌کند در شب های کاراکال همه چیز جالب و جدید است و شما می توانید قدم به قدم دنیای زیبای کاراکال را در قاب دوربین خود ماندگار کنید.

آفرود سواری در کویر کاراکال یزد

یکی از پرهیجان ترین تفریحات در کویر آفرود سواری و سافاری است. اگر قصد آفرودسواری در کویر را دارید می توانید با پرداخت مبلغی از این تفریح پرهیجان و سالم لذت ببرید اما گزینه بهتری هم برای سافاری در کویر وجود دارد و آن هم سفر با خودرو آفرودی است. در صورتی که انتخاب شما برای بازدید از کویر کاراکال تیمار تراول باشد نه تنها در کویر سافاری خواهید کرد بلکه کل مسیر تا کویر کاراکال را نیز باخودرو آفرودی دلخواه طی می کنید.

 

(مشاهده تورهای آفرودی تیمار تراول)

سافاری در کویر کاراکال با تیمار تراول

پوشش گیاهی کاراکال

خاک شور، کمبود باران و گرمای طاقت‌فرسا موجب شده تا گیاهان کمی در این منطقه رشد کنند. اما گروهی از گیاهان هستند که در این شرایط سخت هم سبز و ماندگارند. گیاهانی که در دل ماسه‌ها رشد می‌کنند، حالشان خوب است. تاغ، اسکنبیل، نبکا از جمله این گیاهان مقاوم هستند. بوته‌هایی مانند نسیو، گز، درختچه‌های گون، پسته و نخل همچنان منتظر کویر نوردانی هستند که دل به جذابیت‌های شب‌های کویر بسته‌اند. 

حیات وحش کاراکال

موجودات زنده همواره مجبورند با شرایط سازگار شوند. کاراکال یا سیاه‌گوش پستانداری که در دل شب به شکار بر می‌خیزد. گرگ، روباه، شغال، خفاش و خرگوش از دیگر موجودات این جاذبه طبیعی هستند. چه بسیار پرندگان دوست داشتنی که در آسمان کویر بی‌وقفه به پروازند و تا اوج بی‌نهایت بال می‌گشایند. باقرقره، جغد، کبوتر و عقاب در این سیطره بی‌کران زندگی می‌کنند. از میان خزندگان انواع مار، مارمولک، عنکبوت، عقرب و هزارپا هم دور از چشم انسان در این کویر پرسه می‌زنند. 

جاهای دیدنی نزدیک کویر کاراکال

گردشگرانی که دل به زیبایی‌های کویر کاراکال می‌سپارند، می‌توانند از چلچراغ ستاره‌ها، هوای خنک شب، سکوت دل‌انگیز کویر، مهتاب پرفروغ، نوای هوهوی باد و گاهی دویدن حیوانی لذت ببرند، انگار زیباترین فصل تقویم فصل‌ها اینجا تغییر کرده است. حال که دل به این سفر رویایی زدید، بهتر است به چند جای دیدنی کویر کاراکال هم سری بزنید تا سفرتان کامل شود و تقویم خاطراتتان خاطره‌انگیز شود. 

  • خانه وحشی بافقی

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استان یزد خانه شاعر بزرگ وحشی بافقی است که از قرن دهم هجری به یادگار مانده است. معماری جذاب، منحصر به فرد و خاص این خانه سیی شده تا در ردیف آثار ملی ثبت شود. تعدادی گردشگرانی که وارد این منطقه کویری می‌شوند، به عشق دیدن خانه این شاعر بلند آوازه دل به کویر می‌سپارند. خانه وحشی در محله سهل‌آباد و‌ در جوار مسجد جامع کبیر بافق قرار دارد و در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است. در سال‌های اخیرخانه وحشی بافقی به عنوان موزه و مرکز فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  •  آب انبار کاکامیر

یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کویر کاراکال آب انبار و حمام کاکامیر است. این آب انبار یکی از بزرگ‌ترین آب انبار‌های شهر بافق محسوب می‌شود. شهرهای کویری به دلیل کمبود آب، همیشه آب انبار داشته‌اند.حجم مخزن آب این آب انبار تقریبا ۲۵۰  متر مکعب بوده و تمام بخش‌های درونی و بیرونی  آن از پوشش آجری خوش‌رنگ و به سبک معماری سنتی و اصیل ایرانی ساخته شده است.

  • حمام کاکامیر

حمام کاکامیر یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهرستان بافق در استان یزد است که در دوره قاجار ساخته شده‌است. این حمام باستانی هم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری حمام کاکامیر معماری سنتی و  ایرانی بوده و شامل بخش‌های مختلفی از جمله هشتی، سربینه، گرمخانه و خزینه است. در ساخت این حمام از مصالحی مانند آجر، ساروج و گچ کمک گرفته شده‌است. حمام کاکامیر در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی بافق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این موزه، لوازم مربوط به زندگی سنتی مردم بافق به نمایش گذاشته شده است. این موزه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ۸ صبح تا ۱۳ ظهر و ۱۶ تا  ۲۰ عصر برای بازدید عموم باز است و برای ورود به آن هزینه دریافت می‌شود.

آدرس؛ یزد، شهرستان بافق، خیابان شیخ محمدتقی بافقی، انتهای کوچه کاکامیر

  • قلعه باقرآباد در بافق

قعله‌ای بسیار دیدنی به نام باقرآباد در فاصله دو کیلومتری کویر کاراکال وجود دارد که این قلعه یکی از دژهای تاریخی شهر یزد محسوب می‌شود. این دژ محکم متعلق به دوره قاجار است که به فرمان عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی برای پناهندگی مردم در خطرات و همچنین انبار غلات ساخته شده است. وجود دو برج نگهبانی، سه جایگاه برای سنگ‌اندازه‌ها، ۱۰ جایگاه برای تیر اندازی و ۴۵ اتاق در این قلعه آن را به یک قلعه دیدنی و منحصر به‌فرد از دوره قاجار تبدیل کرده‌است. 

قلعه باقرآباد در بافق یزد- تیمار تراول

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال

کویر زیبا هم گاهی سرشار از گل‌های وحشی می‌‌شود که با ریزش باران‌های رگباری سر از خاک برآورده‌اند. در بهار هوا کم کم رو به گرمی می‌نهد و دو ماه اول بهار زمانی مناسب برای سفر به دل کویر است. بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، ماه‌های فروردین، اردیبهشت و فصل پاییز  است. در این زمان، هوا معتدل و دلپذیر است و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های کویر بدون وجود گرمای شدید تابستان یا سرمای زمستان لذت ببرند.‌ در فصل پاییز یا پادشاه فصل‌ها، هوا خنک و دلپذیر شده و روزها آفتابی و شب‌ها سرد هستند. درختچه‌های کویر برگ‌ریزان می‌کنند و به استقبال فصل جدیدی از زندگی می‌روند. 

تجهیزات لازم برای سفر به کاراکال

سفر به دل کویر یک سفر متفاوتی است که باید تدابیر لازم برایش دیده شود‌. این سفر خاطره‌انگیر و جالب است اگر موارد و نکات مربوط به سفر کویری در آن رعایت شود. تجهیزات ضروری برای سفر به کویر کاراکال یزد به دلیل آفتاب گرمی که در این کویر وجود دارد کمی متفاوت‌است. این تجهیزات لازم  را حتما در کوله خود داشته باشید.

  • کرم های ضد آفتاب
  • کلاه، شال
  • عینک 
  • آب آشامیدنی فراوان
  • لوازم خوراکی
  • لباس مناسب
  • قطب نما
  • جی پی اس
  • نقشه کویر:
  • تلفن همراه و شارژر
  • دارو‌های ضروری
  • دافع حشرات و گزندگان

اقامت در کویر کاراکال یزد

در سفر به کویر کاراکال یزد مسافران می‌توانند  در این کویر اقامت داشته باشند تا از طبیعت آن در شب ستاره باران  استفاده کنند. اقامتگاه بوم گردی بو قلعه آریز و کمپ کویری کاراکال با نام شهید برزگری از اقامت‌گاه‌های مناسب برای اقامت در شب هستند که علاقه‌مندانی که از راه دور می‌رسند، در آن اتراق می‌کنند. 

مسیر دسترسی به کویر کاراکال

اگر دلتان بخواهد به کویر کاراکال بروید همه مسیرها به یزد ختم می‌شود. برای رسیدن به کویر کاراکال با وسیله شخصی ابتدا باید به یزد بروید، سپس جاده کویری را حدود ۱۰۰ کیلومتر به‌ سمت بافق برانید تا به این کویر دوست داشتنی برسید. در بزرگراه بافق – یزد،  جاده سنگ‌آهن مرکزی را پیدا کرده و به آن وارد شوید تا به یک میدان برسید. طبق تابلو‌های طول مسیر روستای باقرآباد را پیدا کنید. از روستای باقرآباد عبور کرده و به سوی صادق‌آباد بروید تا به کویر کاراکال برسید.

مسیر رسیدن به کویر کاراکال آسفالت بوده و مشکلی در تردد ندارید.گردشگران می‌توانند با هواپیما به شهر باستانی یزد بروند و سپس خود را به بافق برسانند. قطار در مسیرهای تهران به کرمان، بندرعباس به تهران، زاهدان، بافق به مشهد همیشه در حرکت بوده و امن‌ترین و آسان‌ترین راه سفر به دل کویر است. اتوبوس‌ها هم همیشه در انتظارتان هستند. ابتدا به یزد بروید و سپس سوار اتوبوس بافق شده و خود را به سکوت بی‌نظیز شب‌های کویر برسانید.

بازدید از کویر کاراکال با آفرود

تیمارگشت به عنوان اولین اسنپ آفرود ایران این امکان را برای همه علاقمندان به سفر و ماشین های آفرودی، فراهم کرده تا بتوانند سفری پرهیجان و خاطره انگیز را تجربه کنند. نه تنها برای بازدید از کویر کاراکال بلکه برای سفر به هر جای ایران می توانید درخواست خودرو آفرودی بدهید.

 

(مشاهده تورهای طبیعت گردی آفرودی تیمار تراول)

دل زدن به کویر بسیار زیبا و جذاب است‌. کویری در استان یزد و در حوالی شهر بادگیرها که هر ساله تعداد زیادی مسافر را به سوی خود جذب می‌کند. این پدیده بی‌نظیر سرشار از شگفتی‌های متفاوت است. شب‌های پرفروغ، آسمان پرستاره، رصد ستارگان، شترسواری، آفرودسواری و سکوت دنج کویر کاراکال مسافران و علاقه‌مندان را به سوی خود فرا می‌خواند. برای مسافرانی که قصد سفر و تفریح در این کویر را دارند، اقامت‌گاهی در نظر گرفته شده‌است. مقصد اولیه برای رسیدن به این جاذبه طبیعی شهر یزد و پس از آن بافق است.

کویر کاراکال در استان یزد و در نزدیکی شهرستان بافق و دقیقا در روستای صادق آباد قرار دارد.

وجه تسمیه کویر کاراکال به گربه‌سانی به نام کاراکال برمی‌گردد. این گربه‌سان که در زبان فارسی به نام‌های سیاه‌گوش و منگوله‌گوش نیز شناخته می‌شود، از قدیم‌الایام در این منطقه زندگی می‌کرده است. نام کاراکال برگرفته از واژه‌ای ترکی به معنی گوش سیاه است و به گوش‌های سیاه و نوک‌تیز این گربه‌سان اشاره دارد.

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال، ماه‌های فروردین، اردیبهشت و فصل پاییز  است. در این زمان، هوا معتدل و دلپذیر است و گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های کویر بدون وجود گرمای شدید تابستان یا سرمای زمستان لذت ببرند.‌

  • قدم زدن روی شن ها
  • شترسواری
  • سافاری و آفرود سواری
  • عکاسی درکویر
  • دیدن آسمان و ستاره ها

برای رسیدن به کویر کاراکال با وسیله شخصی ابتدا باید به یزد بروید، سپس جاده کویری را حدود ۱۰۰ کیلومتر به‌ سمت بافق برانید در بزرگراه بافق – یزد،  جاده سنگ‌آهن مرکزی را پیدا کرده و به آن وارد شوید تا به یک میدان برسید. طبق تابلو‌های طول مسیر روستای باقرآباد را پیدا کنید. از روستای باقرآباد عبور کرده و به سوی صادق‌آباد بروید تا به کویر کاراکال برسید.

  • خانه وحشی بافقی
  • آب انبار کاکامیر
  • حمام کاکامیر
  • قلعه باقر آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *