تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کویر مرنجاب

آنچه میخوانید...

اگر اهل طبیعتگردی هستید، برای یک بار هم که شده کوه، جنگل و دریا را رها کنید و سری به کویرهای بی نظیر ایران بزنید. کویرها از جمله زیباترین و حیرت انگیزترین جاذبه های طبیعی هستند. کویرهای ایران اغلب در بخش مرکزی کشور قرار دارند و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کنند. کویر مرنجاب یکی از معروف ترین کویرهای ایران است. این کویر در استان اصفهان قرار دارد و از توابع شهر کاشان محسوب می شود. در این مقاله تیمار به معرفی کویر مرنجاب می پردازد و اطلاعاتی در مورد جاذبه ها و تفریحات، اقامتگاه ها و… در اختیارتان قرار می دهد.

بازدید از کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از معروف ترین کویرهای ایران است. این کویر در استان اصفهان واقع شده و حدود ۴۸ کیلومتر با شهرستان آران و بیدگل فاصله دارد. مرنجاب بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ محسوب می شود و از شمال به دریاچه نمک مسیله می رسد.

شاید نام این کویر کمی برایتان عجیب باشد، اما این نامگذاری علتی دارد. مرنجاب نیز مانند دیگر کویرهای ایران، منطقه ای خشک و بی آب و علف است. مردمی که در این منطقه زندگی می کردند، به سختی می توانستند آب مورد نیاز خود را تأمین کنند و برای پیدا کردن آب شیرین رنج زیادی می کشیدند.

مرنجاب از سه واژه (مرد، رنج، آب)تشکیل شده است. در واقع نام این محل “مردرنج آب” بود که در گذر زمان کوتاه شد و به مرنجاب تغییر شکل داد. مرنجاب با دیگر کویرهای ایران کمی فرق دارد. این کویر در نزدیکی شهر قرار دارد و امکانات بیشتری را در اختیار کویرگردان قرار می دهد. به همین دلیل، ‌به افرادی که برای اولین بار قصد کویرگردی دارند، پیشنهاد می شود که برای شروع این کویر را انتخاب کنند. جذابیت کویر مرنجاب تنها به تل های شنی طلایی رنگ و آسمان پر ستاره ی آن ختم نمی شود.

این کویر جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی دارد و امکان یک اقامت آسان را برای گردشگران فراهم می کند. حتی اگر اهل کمپینگ نیستید، بابت اقامت در کویر و شب مانی نگرانی ندارید. به راحتی می توانید در اقامتگاه های تاریخی و بوم گردی این منطقه ساکن شوید و از امکانات و خدمات آن استفاده کنید.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم،‌ کویر مرنجاب علاوه بر چشم اندازهای فوق العاده ای که دارد، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری نیز می باشد. همین جاذبه های متنوع هستند که کویر مرنجاب را از دیگر کویرهای ایران متفاوت می کنند. در ادامه تعدادی از این جاذبه ها را برای شما معرفی کرده ایم.

جزیره سرگردان

یکی از جذاب ترین و شاید عجیب ترین جاذبه های کویر مرنجاب، جزیره سرگردان آن است. برای دیدن این جزیره مرموز باید در یک روز بارانی به کویر سفر کنید و به سمت دریاچه نمک مسیله بروید. دریاچه در روزهای بارانی پوشیده از آب می شود. آبی غلیظ که در خود مقدار زیادی نمک دارد. زمانی که نور خورشید بر روی دریاچه پوشیده از آب نمک می تابد، یک جزیره بر روی دریاچه پیدا می شود.

جزیره ای که از دور شبیه به یک تپه ای کوچک دیده می شود و اطراف آن یک حلقه غبار مانند وجود دارد. نکته جالب توجه در مورد این جزیره، حرکت آن در میان آب است. همین مسئله باعث شده تا عنوان ‍جزیره سرگردان به آن داده شود. البته هیچ حرکت و سرگردانی وجود ندارد و دلیل حرکت جزیره خطای دید می باشد.

بازدید از جزیره سرگردان

دریاچه نمک مسیله

دریاچه نمک مسیله، که با عنوان دریاچه نمک آران و بیدگل نیز شناخته می شود؛ در بخش شمالی کویر مرنجاب قرار دارد. این دریاچه زیبایی و جذابیت فوق العاده ای دارد و یکی از دیدنی ترین بخش های مرنجاب محسوب می شود. زمینی وسیع با کریستال های سفیدرنگ نمک که در زیر نور خورشید می درخشند و چشم اندازی دیدنی ایجاد می کنند. دریاچه نمک مسیله حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و اغلب روزهای سال پوشیده از نمک می باشد. این دریاچه در پی بارش های فصلی پر از آب می شود و در اثر تبخیر آب و رسوب نمک به این شکل در می آید. این رسوب به صورت اشکال هندسی منظم ایجاد می شوند و دریاچه زیبای مسیله را به وجود می آورند.

دریاچه نمک مسیله

کاروان سرای مرنجاب

کاروان سرای مرنجاب یکی از بزرگ ترین کاروان سراهای ایران است. این کاروان سرا در دوران صفویه و در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است. بنای تاریخی مرنجاب حدود ۳۵۰۰ متر مساحت دارد و دارای ۲۹ اتاق و ۶ برج دیده بان می باشد. این کاروان سرا در گذشته محل استراحت کاروان ها و تجار و مسافران بوده است، اما امروزه تغییر کاربری داده و به یک اقامتگاه تبدیل شده است. اگر دوست دارید می توانید اقامت خود را در سفر به کویر مرنجاب، در بنا تاریخی مربوط به دوران صفویه بگذرانید.

بازدید از کاروانسرای مرنجاب با تیمار تراول

از دیگر جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب، می توان به چاه کنجه، قلعه کرشاهی، کوه یخاب، کوه کلنگ، ریگ بلند و… اشاره کرد. که مکان های مناسبی برای طبیعتگردی و گردشگری می باشند.

تفریحات کویر مرنجاب

کویرگردی تنها به پیاده روی روی شن های روان و تماشای رمل های طلایی رنگ ختم نمی شود. اگر اهل تفریحات هیجان انگیز هستید، می توانید علاوه بر پیاده روی، عکاسی و رصد ستارگان در کویر، تفریحاتی چون آفرود، سافاری، موتورسواری و شترسواری را نیز تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

برای سفر به کویر مرنجاب دو راه پیش رو دارید. می توانید با وسیله نقلیه شخصی سفر کنید. یا با تورهای گردشگری مرنجاب همراه شوید. تورهای گردشگری مرنجاب به صورت گروهی برگزار می شوند و یک راهنمای حرفه ای نیز دارند. ما به شما پیشنهاد می کنیم با انتخاب خودروی مورد علاقه خود، و با همراهی سفیر محیط زیست تیمار، که هر سفیر به عنوان یک لیدر تور و آشنا به این مناطق به عضویت تیمار در آمده اند؛ آسوده خاطر به دل کویر بزنید!

دیگر نه نگران گم شدن در کویر، یا اتفاقاتی که در صورت مبتدی بودن و عدم آشنایی ممکن است برای هر گردشگری رخ بدهد باشید. تیمار این فرصت را به شما می دهد که سفری آرام و بی دغدغه داشته باشید و لذت بیشتری ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *