تیمار بلاگ

جستجو کردن
جستجو کردن
روستای ییلاقی و خوش آب و هوای سنگان

روستای سنگان

آنچه میخوانید...

در دامنه‌های سرسبز البرز و در همسایگی پایتخت، روستایی ییلاقی به نام سنگان توانسته با داشتن طبیعتی بکر، آب‌و‌هوای عالی و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز به مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت و گردشگران تبدیل شود،در ادامه هر آنچه لازم است برای تجربه یک سفر به‌یادماندنی به روستای سنگان بدانید را خواهیم گفت با تیمار همراه باشید. 

سنگان کجاست؟

سنگان در شمال غرب تهران و در منطقه کن قرار دارد و حدودا 27 کیلومتر با تهران و 59 کیلومتر با استان البرز(کرج) فاصله دارد. قدمت این روستا به بیش از 2000 سال می‌رسد و به همین سبب شاهد آثار تاریخی متعددی در روستا هستیم.

موقعیت روستای سنگان و طبیعت آن باعث شده تا کشاورزی، دامداری و باغداری جز مشاغل مردم این منطقه باشد و  گیلاس، سیب، گردو  و گل محمدی جز سوغات این سفر یک یا چند روزه به سنگان باشد. در اطراف تهران مناطق ییلاقی بسیاری وجود دارد که از گذشته های دور مورد توجه بوده اند از جمله لواسان (لواسون) که به ییلاق ییلاقی شهرت داشته و انتخاب خوبی برای فرار از گرمای تابستان بوده است.

بهترین زمان سفر به سنگان

بهترین زمان سفر به روستای سنگان فصل بهار و اوایل تابستان است که هوای روستا خنک و مطبوع است، طی کردن مسیر راحت تر است و تا چشم کار می کند سرسبزی و زیبایی است. روستای سنگان برای علاقمندان به طبیعتگردی در فصل پاییز و زمستان هم بسیار دوست داشتنی است و حال و هوای خاص خود را دارد اما برای کسانی که عادت به پیاده روی ندارند و یا کوهنورد مبتدی هستند ممکن است طی کردن مسیر کمی سخت تر باشد.

مسیر حرکت به سمت سنگان

اگر قصد دارید از کرج یا تهران سفر خود را به روستای سنگان آغاز کنید، ابتدا لازم است خود را به بزرگراه همت برسانید و وارد شهران شوید. سپس از میدان دوم شهران به سمت کوهسار بروید و به مسیر خود در جاده امامزاده داوود ادامه دهید. بعد از طی کردن حدود 10 کیلومتر می‌توانید تابلوی روستای سنگان را مشاهده کنید و به این بهشت زیبا برسید.

امکانات موجود در روستای سنگان

درصورتی‌که تصمیم گرفته‌اید به این روستا سفر کنید، پیش از هر چیز باید از امکانات آن مطلع شوید. در روستای سنگان، امکانات رفاهی اولیه مانند اقامتگاه، رستوران، مغازه و سرویس بهداشتی وجود دارد، همچنین مسیرهای دسترسی به روستا به‌خوبی آسفالت شده‌اند و امکان پارک خودرو در داخل روستا فراهم است.

علاوه بر این یک فضای بازی مخصوص کودکان و یک مجموعه ورزشی در روستای سنگان وجود دارد که مسافران می‌توانند برای گذراندن وقت خود از امکانات آن‌ها استفاده کنند.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: وردیج، مناسب برای طبیعتگردی و سنگ نوردی

جاذبه‌های روستای سنگان برای طبیعتگردان

روستای سنگان مکان مناسبی برای لذت بردن از هوای تمیز و تازه، طبیعت سرسبز، کوهنوردی، بازدید و خرید صنایع دستی مردم (گلیم‌بافی، سبدبافی و چرم‌دوزی) روستا و گپ و گفت  با مردم سنگان و آشنانشدن با آداب و رسوم و تاریخ سنگان است.

آبشار سنگان

این آبشار با ارتفاع 40 متر، یکی از بلندترین آبشارهای استان تهران است و در فصل بهار و اوایل تابستان، با خروش و شکوه خود، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در اطراف آبشار، درختان چنار کهنسال و پوشش گیاهی انبوه، منظره‌ای بدیع خلق کرده‌اند.

آبشار زیبای سنگان، کوهنوردی تا آبشار

رودخانه ایثار

این رودخانه از میان روستا عبور می‌کند و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. در گرمای تابستان، می‌توانید در کنار رودخانه بنشینید و از خنکای نسیم و صدای دلنشین آب لذت ببرید. علاوه بر رودخانه ایثار، در گوشه‌وکنار روستا، چشمه‌های خنک و گوارایی وجود دارد که می‌توانید از آب آن‌ها نوش جان کنید و در کنار آن‌ها خستگی روزهای شلوغ و آلودگی‌ها را از یاد ببرید.

تیمارگشت اولین سامانه خدمات آفرودی و طبیعتگردی است که برای شما امکان سفر در طبیعت با خودرو آفرودی بدون آسیب به محیط زیست را فراهم می کند. 

آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه سنگان

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، روستای سنگان مملو از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. آرامگاه امامزاده‌های سه‌گانه، بنایی تاریخی است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. علت نام‌گذاری این مکان، مدفون بودن سه تن از امامزادگان در آرامگاه است.

بقعه پیر مراد

این بقعه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای سنگان به‌حساب می‌آید که به پیر مراد، یکی از عارفان و بزرگان منطقه، تعلق دارد. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، بازدید از بقعه پیر مراد می‌تواند تجربه خوبی برایتان باشد.

آثار سنگی

در برخی از نقاط روستا، آثار سنگی مانند حکاکی‌ها و نقوش برجسته وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این آثار سنگی خبر از قدمت دیرینه‌ی روستای سنگان می‌دهند.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: تنگه واشی گذر از تنگه تاریخی واشی

اقامت در روستای سنگان

روستای سنگان از تهران و کرج فاصله‌ی زیادی ندارد و امکان رفت و برگشت به این روستا آسان است  اما برای کسانی که  از شهرهای دیگر به سنگان سفر می‌کنند یا قصد دارند وقت بیشتری را به گشت و گذار در سنگان اختصاص دهند پیشنهاد می کنیم برای اقامت از خانه هایی که در داخل روستا توسط مردم محلی اجاره داده می شود استفاده کنند لازم است بدانید که در زمان حال (نگارش این مقاله) هیج هتل و یا اقامتگاهی در روستای سنگان وجود ندارد که بتوانید آن جا اقامت کنید. 

اما اگر اهل خوابیدن زیر آسمان هستند می توانید شب را در نزدیکی روستا کمپ کنند که امنیت بیشتری دارد البته کمپ کردن در فصل پاییز و زمستان چالش های خاص خود را دارد که ویژه طبیعتگردان و کوهنوردان حرفه ای است و به افراد عادی توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *