تیمار بلاگ

جستجو کردن
جستجو کردن

روستای ابیانه

آنچه میخوانید...

روستای ابیانه که به‌عنوان “روستای سرخ” نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین روستاهای ایران به‌حساب می‌آید و هر ساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی است. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این روستای زیبا آشنا کنیم.

روستای ابیانه کجاست؟

روستای ابیانه در 35 کیلومتری شمال غربی نطنز و 220 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است. این روستا در دامنه کوه‌های کرکس در استان اصفهان قرار دارد و با معماری منحصربه‌فرد خود، گردشگران را از سراسر ایران و جهان فرا می‌خواند.

در زبان محلی به ابیانه، ویونا گفته می‌شود، ویونا به معنای بیدستان است. این روستا، قدمتی ۳۰۰۰ساله دارد و گفته می‌شود که توسط زرتشتیان بنا شده است. این روستا در طول تاریخ، شاهد رویدادهای مختلفی بوده است و از جمله مکان‌هایی است که در زمان حمله مغول به ایران مورد هجوم قرار گرفته است. بااین‌حال، ابیانه به دلیل موقعیت کوهستانی خود، تا حد زیادی از تغییرات و تحولات دنیای بیرون در امان مانده و اصالت خود را حفظ کرده است.

لوکیشن روستای ابیانه

معماری روستای ابیانه

روستای ابیانه به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود مشهور است. خانه‌های این روستا از خشت و گل ساخته شده‌اند و رنگ قرمز آن‌ها که از خاک رس منطقه به دست می‌آید، جلوه خاصی به روستا داده است. کوچه‌های باریک و پرپیچ‌وخم ابیانه، منظره‌ای چشم‌نواز را خلق می‌کنند و قدم‌زدن در آنها، حس سفر به گذشته را به انسان می‌دهد.

خانه‌های ابیانه اغلب دارای ایوان و طارمی هستند. پنجره‌های زیبا منبت‌کاری‌شده به چشم‌نوازی این خانه‌ها افزوده‌اند. درب های کوبه‌ای خانه‌های روستای ابیانه نیز ویژگی دیگر معماری این روستا است. این درب ها دارای گل‌میخ‌هایی زیبا و دو کوبه در سمت چپ و راست هستند. کوبه چکشی برای در زدن مردان و کوبه‌ای به شکل حلقه برای در زدن زنان در نظر گرفته شده است.

معماری خانه‌های این روستا در زمان سلجوقی به شکل بناهایی با یک ایوان و فاقد حیاط بوده است. در دوران صفوی اکثر خانه‌ها به این شکل ساخته شده‌اند که چهار اتاق در چهارگوشه ساختمان می‌ساختند و بخش میانی بنا را برای مجالس عروسی و جشن‌ها در نظر می‌گرفتند. در دوره قاجار تغییری چشمگیر در ساختار خانه‌های این روستا دیده نشده است.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: کویرگردی در کویر دق سرخ

جاذبه های گردشگری روستای ابیانه

زیبایی‌های ابیانه به خانه‌ها و کوچه‌هایش محدود نمی‌شود. علاوه بر معماری زیبا، ابیانه غنی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی است که آن را به روستایی جذاب و دیدنی تبدیل می‌کند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد جامع ابیانه

در ابیانه حدود 11 مسجد وجود دارد که معروف ترین آن مسجد جامع است. مسجد جامع ابیانه مربوط به دوران سلجوقی است و در سال ۱۳۱۱ هجری قمری بنا شده است، بنابراین با قدمت 700 ساله، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران به‌حساب می‌آید. این مسجد در محله میان روستا یا میون روستا قرار دارد. از زیبایی‌های تاریخی مسجد می توان به درب چوبی منبت‌کاری‌شده با گل و بوته و خطوط برجسته روی آن اشاره کرد.

زیارتگاه هینزا

زیارتگاه هینزا در واقع قدمگاه و یا گذرگاه منسوب به بی‌بی زبیده خاتون، دختر موسی بن جعفر است. برای رفتن به زیارتگاه هینزا باید به دره باریکی در جنوب شرقی این روستا بروید تا در دل صخره جنوبی این زیارتگاه را ببینید.

آتشکده هارپاک

این آتشکده در گذرگاهی به نام راشتا روی شیب بلند و درون یک گذرگاه مسقف قرار دارد. آتشکده هارپاک سه‌طبقه دارد و به شکل چهارطاقی ساخته شده است. در هارپاک طبقه‌ای مخصوص آداب‌ورسوم مذهبی بوده و در حیاط آتشکده؛ آتشی همیشه روشن وجود داشته است.

آتشکده هارپک در روستای ابیانه

قلعه‌های تاریخی ابیانه

ابیانه دارای سه قلعه در سه محله مهم است. پل بالا، یسمون، هرده هر کدام قلعه‌ای را در خود جای‌داده‌اند. مردم روستا در گذشته‌‌های دور برای حفاظت از جان و مال خود از این قلعه‌ها استفاده می‌کردند؛ اما امروزه از  آن‌ها به‌عنوان آثار تاریخی و گردشگری یاد می‌شود.

قلعه های روستای ابیانه

چشمه‌های روستای ابیانه

 به جز آسیاب‌های موجود در روستا، چشمه‌های مختلفی هم در غرب و شرق روستا قرار دارند. برای مثال چشمه دوآب، اصلی‌ترین منبع آب این روستا است. کرشک، هینزا، قنات تاردر، پال همون هره و… از دیگر چشمه‌های جوشان روستای ابیانه هستند.

خانقاه

خانقاهی زیبا و قدیمی متعلق به دوران صفویان با نمایی آجری در محله پس خانقاه قرار دارد؛ این خانقاه بنایی سه طبقه با طاق های ضربی و نمایشی از نقاشی های دوران صفویان است.

موزه مردم‌شناسی ابیانه

اگر به بازدید از موزه‌ها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید قسمتی از سفر خود را به شناختن بیشتر فرهنگ مردم ابیانه اختصاص دهید، این موزه برایتان انتخاب مناسبی است. موزه مردم‌شناسی ابیانه، آثار تاریخی و فرهنگی روستای ابیانه را به نمایش می‌گذارد و شما را بیشتر با این روستا آشنا می‌کند.

علاوه بر جاذبه‌های فوق، در روستای ابیانه می‌توانید از طبیعت زیبا و بکر آن نیز لذت ببرید. کوه‌های کرکس که در اطراف روستا قرار دارند، مکان مناسبی برای پیاده‌روی و کوهنوردی هستند.

راه های دسترسی به روستای ابیانه

اگر شما هم پس از آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ابیانه تصمیم به سفر گرفتید، بهتر است بدانید چگونه می‌توان به روستای ابیانه رفت.

اگر مسیر خود را از تهران آغاز می‌کنید، برای دسترسی به این روستا می‌توانید از جاده تهران – اصفهان استفاده کنید. ابتدا از تهران به سمت اتوبان قم حرکت کنید، سپس به سمت اتوبان کاشان – نطنز بروید و خود را به نطنز برسانید، حال می‌توانید مسیر خود را در جاده ابیانه ادامه دهید.

اگر از شهرهای دیگر حرکت می‌کنید، خود را به اصفهان یا کاشان رسانده و در ادامه مسیر به سمت نطنز و در آخر به روستای ابیانه بروید.

فاصله برخی شهرها از ابیانه نیز به شرح زیر است:

  • فاصله تهران تا ابیانه: حدود 310 کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا ابیانه: حدود 220 کیلومتر
  • فاصله کاشان تا ابیانه: حدود 70 کیلومتر
  • فاصله قم تا ابیانه: حدود 280 کیلومتر

 

به‌خاطر داشته باشید که جاده‌های منتهی به ابیانه کوهستانی هستند و پیچ‌وخم‌های زیادی دارند؛ بنابراین، حتماً بااحتیاط رانندگی کنید. در فصل زمستان هم جاده‌های منتهی به ابیانه ممکن است لغزنده باشند و باید زنجیرچرخ به همراه داشته باشید تا به‌ سلامت به مقصد برسید.

مسیرهای سفر به سمت روستای ابیانه

سفر به روستای تاریخی ابیانه با خودرو آفرودی

برای سفر به روستای ابیانه گزینه‌های بسیاری پیش روی شما است و یکی از این روش‌ها سفر با خودروهای آفرودی تیمار گشت است. در تیمار تراول شما می توانید در تورهای طبیعتگردی یک روزه و چند روزه آفرودی شرکت کنید و یا درخواست سفر اختصاصی با خودروهای آفرودی بدهید. برای درخواست و ثبت سفر کافی است اپلیکیشن تیمار را نصب کنید، مبدا، مقصد، تعداد روزها و خودرو آفرودی خود را درخواست کنید و هماهگی سایر کارها را به مجموعه تیمار تراول بسیارید.

از مزایای سفر با تیمار آفرود می توان به سفر لوکس و هیجان انگیز با خودرو آفرودی، کم هزینه بودن سفر در مقایسه با سایر تورها،تور لیدر مجرب، نداشتن محدودیت سنی، امکان انتخاب مکان سفر اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تورهای طبعیتگردی آفرودی فعال و یا درخواست سفر آفرودی می توانید اپلیکیشن تیمار را نصب کنید و یا از طریق صفحه تماس با ما، با مجموعه تیمار در ارتباط باشید.

آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم ابیانه

مردم ابیانه، به آداب‌ورسوم و فرهنگ خود پایبند هستند. لباس‌های سنتی مردم این روستا که برای زنان شامل چادر و روسری سفید با نقوش گل‌دوزی و سرمه‌دوزی و برای مردان شامل شلوار و کلاه‌ پشمی است، جلوه خاصی به روستا داده است. مردم ابیانه به زبان فارسی با لهجه‌ای خاص صحبت می‌کنند و مراسم و جشن‌های سنتی خود را برگزار می‌کنند.

از جمله مراسم و جشن‌های فرهنگی روستای ابیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جشنواره گلاب‌گیری

این جشنواره در فصل بهار برگزار می‌شود و در آن، گل‌های محمدی به‌صورت سنتی چیده و از آنها گلاب تهیه می‌شود.

  • جشنواره گیلاس

در فصل تابستان مردمان روستای ابیانه به برگزاری جشنواره گیلاس مشغول می‌شوند و در آن، گیلاس‌های تازه و خوشمزه ابیانه به فروش می‌رسند.

  • جشنواره گردو

این جشنواره در فصل پاییز برگزار می‌شود و در آن، گردوهای تازه و باکیفیت ابیانه برداشت می‌شوند.

بهترین زمان سفر به روستای ابیانه

روستای ابیانه اصفهان روستایی چهارفصل است و در هر فصل تابلوی بی‌بدیل خود را به نمایش می‌گذارد، بنابراین بهترین زمان بازدید از روستای ابیانه به سلیقه شما و هدفتان از سفر بستگی دارد. بااین‌حال، می‌توان گفت که به‌طورکلی، دو فصل بهار و تابستان برای سفر به این روستای زیبا مناسب‌تر هستند.

 در این دو فصل، هوا در ابیانه خنک و مطبوع است و می‌توانید از پیاده‌روی در کوچه‌های باریک و پرپیچ‌وخم روستا و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرید.

همچنین در بهار، طبیعت ابیانه سرسبز و خرم است و گل‌های رنگارنگ در باغ‌ها و بوستان‌ها شکوفه می‌کنند. در تابستان نیز، می‌توانید از میوه‌های تازه ابیانه بچشید.

البته نمی‌توان از فصل پاییز ابیانه نیز گذشت. در این فصل، هوا خنک‌تر می‌شود و برگ درختان به رنگ‌های پاییزی در می‌آیند. بااین‌حال، به دلیل بارش باران، ممکن است برخی از مسیرهای پیاده‌روی لغزنده باشند.

سوغات روستای ابیانه

روستای ابیانه به دلیل موقعیت کوهستانی و آب‌وهوای خاص خود، دارای محصولات و صنایع‌دستی منحصربه‌فردی است که به‌عنوان سوغات این روستا به گردشگران عرضه می‌شود.

از مهم‌ترین سوغات ابیانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات کشاورزی

سیب، آلو، گردو، بادام و عسل از جمله مهم‌ترین محصولات کشاورزی ابیانه هستند که می‌توانید آنها را به‌صورت تازه یا خشک شده خریداری کنید و از طعم ارگانیک آن‌ها لذت ببرید.

  • صنایع‌دستی

مردم ابیانه در زمینه قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، سبدبافی، چرم‌‌دوزی و فلزکاری مهارت دارند. این صنایع‌دستی با ظرافت و دقت زیادی بافته و ساخته می‌شوند و می‌توانند یک یادگاری زیبا از سفر به ابیانه باشند.

  • گیاهان دارویی

در کوه‌های اطراف ابیانه، انواع مختلفی از گیاهان دارویی می‌رویند. این گیاهان به‌صورت خشک شده در عطاری‌های روستا به فروش می‌رسند و مسافران می‌توانند این گیاهان پرخاصیت را به‌عنوان سوغات ابیانه خریداری کنند.

  • لبنیات و نان محلی

شیر، پنیر، ماست و کره از جمله لبنیات محلی ابیانه هستند که می‌توانید آنها را با طعمی منحصربه‌فرد از این روستا تهیه کنید. علاوه بر لبنیات سالم، نان محلی ابیانه هم در تنورهای سنتی پخته می‌شود و طعمی خاص و به‌یادماندنی دارد.

صنایع دستی و گیاهان دارویی از جمله سوغات های سفر به روستای ابیانه هستند.

اقامت در روستای ابیانه

در روستای ابیانه، چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید در آنها اقامت کنید. این اقامتگاه‌ها، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از زندگی در یک روستای سنتی را برایتان به ارمغان می‌آورند البته دقت کنید که هنگام سفر به این روستا، پول نقد به همراه داشته باشید، چرا که در ابیانه دستگاه خودپرداز وجود ندارد.

روستای ابیانه، گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران است. اگر به دنبال یک سفر خاطره‌انگیز و منحصربه‌فرد هستید، حتماً از این روستای زیبا دیدن کنید.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با جاذبه‌های گردشگری، آداب‌و‌رسوم و سوغات روستای ابیانه آشنا کنیم تا بتوانید تجربه‌ای هیجان‌انگیز از سفر به این روستا خلق کنید.

روستای ابیانه در 35 کیلومتری شمال غربی نظنز و 220 کیلومتری شمال اصفهان در دامنه کوه های کرکس واقع شده است.

برای سفر به روستای ابیانه بهترین زمان فصل بهار و تابستان است.

فاصله تهران روستای ابیانه حدودا 310 کیلومتر است.

فاصله اصفهان تا روستای ابیانه حدودا 220 کیلومتر است.

فاصله کاشان تا روستای ابیانه حدودا 70 کیلومتر است.

  • مسجد جامع ابیانه
  • زیارتگاه هینزا
  • آتشکده هارپاک
  • قلعه های تاریخی ابیانه
  • چشمه های روستای ابیانه
  • خانقاه
  • موزه مردم شناسی ابیانه

برای سفر به روستای ابیانه در صورتی که مبدا تهران است باید به سمت اتوبان قم و سپس اتوبان کاشان – نطنز حرکت کنید و از آنجا به بعد هم تابلوهای روستای ابیانه هدایتگر شما خواهند بود، اما اگر از سایر شهرها سفر خود را آغاز می کنید باید خود را به اصفهان یا کاشان رسانده و در ادامه به سمت  نطنز و در آخر روستای ابیانه حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *