تیمار بلاگ

جستجو کردن
جستجو کردن

روستای کندوان

آنچه میخوانید...

در دامنه‌های کوه سهند، در استان آذربایجان شرقی، روستایی منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز به نام کندوان جا خوش کرده است. این روستا که به‌عنوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان شناخته می‌شود، با معماری خارق‌العاده و طبیعت بکر خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کندوان در حدود ۶۰ کیلومتری غرب شهر تبریز و حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهر اسکو از استان آذربایجان شرقی قرار دارد، در ادامه همراه ما باشید تا با این روستای زیبا بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه روستای کندوان

طبق گفته هایی که در مورد کندوان به گوش می رسد ساکنان آن ابتدا ساکن روستای حیله ور در ۲ کیلومتری غرب کندوان بوده اند که برای در امان ماندن از حمله ی مغول ها به سمت کندوان آمده و با سکنی گزیدن در دشتی در مقابل کندوان امروزی کم کم شروع به حفر خانه در دل صخره های کندوان کرده و بدین ترتیب نوای زندگی در کندوان را سر داده اند.

طبق تخمین هایی که در مورد قدمت روستای کندوان زده شده است می توان بدو تولد آن را به حدود ۶ هزار سال پیش، یعنی تقریبا قرن هفتم هجری قمری یا حتی قبل تر از آن و دوره های قبل از اسلام نسبت داد. دلیل این تخمین ها نیز، خانه هایی است که در دل صخره هایی به نام کران کنده شده اند. صخره هایی که نسبت به بقیه ی سنگ ها حالتی تقریبا نرم دارند. در واقع جنس صخره ها از نوع انبریت و لاهار است که در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشانی کوه سهند با گل و لای حاصل از باران های سیل آسا در این منطقه به وجود آمده است.

لوکیشن روستای کندوان

معماری روستا

جنس صخره‌ها روستای کندوان از سنگ نیست بلکه از ماسه های فشرده ای است که باعث شده نرمی آن از سنگ سخت تا حدی کم تر باشد. معماری خانه های روستای کندوان و شیوه ی ساخت آن از نمونه های نادر در کل جهان است، کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان است که قابل سکونت است.

چرا که در دو روستای صخره ای دیگر از جهان که شامل (کاپادوکیه) واقع در ترکیه و (داکوتا) در آمریکا؛ که هر دو دارای این معماری هستند کسی زندگی نمی کند و تنها برای بازدید عموم بر پا هستند.

کوچه های کندوان درواقع شیارهایی است که بر اثر جریان تخریبی آب ها به وجود آمده است. این روستا با شیوه ی معماری خاص خود مکان های زندگی دسته جمعی در زمان های بسیار دور را به خوبی به عرصه ی نمایش می گذارد. در واقع آن چه روستای کندوان را به یک روستای تاریخی و نمونه ی منحصر به فرد در تمام جهان تبدیل کرده است و به عنوان یک اثر ملی مهم در ایران به ثبت رسانده است، وجود بیش از ۱۰۰ خانه مسکونی مخروطی و هرمی و اصطلاحا کله قندی شکل در دل صخره هاست که در هر یک خانواده ای به راحتی زندگی می کنند.

شغل مردم روستای کندوان چیست؟

مردم ساکن در روستای کندوان به کارهای بسیاری مشغول هستند، اما شغل اصلی مردم روستای کندوان، کشاورزی، دامداری و تولید صنایع‌دستی است. به دلیل آب‌وهوای کوهستانی و خنک کندوان، محصولات کشاورزی متنوعی در این روستا کشت می‌شود. گندم، جو، عدس، نخود، سیب‌زمینی و یونجه از جمله مهم‌ترین محصولات کشاورزی این روستا هستند.

دامداری نیز یکی از مشاغل مهم مردم روستای کندوان است. مردم این روستا به پرورش گوسفند، بز، گاو و مرغ مشغول هستند و از شیر و پشم حیوانات اهلی، برای تولید محصولات لبنی و صنایع‌دستی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، افراد هنرمند روستا به تولید صنایع‌دستی زیبا مشغول هستند. برخی دیگر از مردم نیز در بخش گردشگری فعالیت می‌کنند و با اجاره‌دادن خانه‌های خود به گردشگران و ارائه خدمات مختلف مانند راهنمایی و آشپزی، کسب درآمد می‌کنند.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: روستای پالنگان، روستای پلکانی غرب کشور

آب‌وهوای کندوان در فصول مختلف

آب‌وهوای کندوان به دلیل موقعیت کوهستانی آن، در فصول مختلف سال به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. در فصل بهار، هوا در کندوان خنک و مطبوع است. میانگین دمای هوا در این فصل بین 10 تا 20 درجه سانتیگراد است و بارش باران نسبتاً کم است. در این فصل، طبیعت کندوان به زیبایی هر چه تمام‌تر شکوفا می‌شود و مناظر سرسبز و دل‌انگیزی را به وجود می‌آورد.

در فصل تابستان، هوا در کندوان گرم و خشک است. میانگین دمای هوا در این فصل بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد بوده و بارش بسیار کم است. تابستان بهترین فصل برای سفر به کندوان و انجام فعالیت‌های مختلف مانند پیاده‌روی، کوهنوردی و کمپینگ است.

در پاییز، هوای کندوان رو به سردی می‌رود. میانگین دمای هوا در این فصل بین 5 تا 15 درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود و بارش باران افزایش می‌یابد. با آمدن پاییز، برگ درختان به رنگ‌های چشم‌نوازی در می‌آیند و مناظر زیبایی را ایجاد می‌کنند.

هوا در زمستان بسیار سرد و یخ‌بندان است. میانگین دمای هوا در این فصل به 0 تا 5 درجه سانتیگراد می‌رسد و بارش برف در کندوان افزایش می‌یابد.اگر در فصل زمستان به کندوان بروید امکان انجام فعالیت‌های ورزشی مانند اسکی وجود دارد.

جاذبه های روستای کندوان

ویژگی بارز کندوان، خانه‌های سنگی مخروطی شکل آن است که به “کران” معروف هستند. این خانه‌ها که در دل صخره‌ها تراشیده شده‌اند، قدمتی چندهزارساله دارند و از مصالح طبیعی مانند سنگ و خاک رس ساخته شده‌اند. هر کران از طبقات مختلفی تشکیل شده که شامل اتاق‌های خواب، آشپزخانه، انبار و حتی اسطبل است و می‌تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

علاوه بر معماری منحصربه‌فرد، کندوان از جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی نیز برخوردار است از جمله تفریح گاهی به نام ییلاقات ارشد چمن که در دامنه‌ی کوه سهند در انتهای دره‌ی کندوان و در قسمت فوقانی رودخانه‌ی زیبای کندوان قرار دارد. تفریح گاهی که در تمام طول سال مخصوصا در دو فصل اول سال یعنی بهار و تابستان به علت خوب بودن آب و هوا با آغوش باز گردشگران را از سراسر دنیا به سمت خود دعوت می کند.

از دیگر جاذبه های کندوان می توان به رودخانه کندوان اشاره کرد که از میان روستا عبور می‌کند و منظره‌ای دل‌انگیز را به وجود می‌آورد.  وجود مراتع سرسبز و کوه‌های مرتفع اطراف روستا فرصتی عالی برای پیاده‌روی و کوهنوردی در اختیار دوستداران طبیعت قرار می‌دهد.

جاذبه‌های اطراف کندوان

روستای کندوان در موقعیتی واقع شده است که در اطراف آن نیز جاذبه‌های زیبا و دیدنی وجود دارد و می‌تواند مقصدی عالی برای مسافران باشد. در ادامه قصد داریم به برخی از این جاذبه‌ها اشاره کنیم.

کوه سهند

کوه سهند یکی از بلندترین کوه‌های ایران است و در نزدیکی روستای کندوان قرار دارد. این کوه با قله‌های مرتفع و یخچال‌های طبیعی، مقصدی ایده‌آل برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. اگر اهل کوه و طبیعت‌گردی هستید حتماً سری به سهند بزنید.

بوستان ملی میشو

بوستان ملی میشو یکی از زیباترین بوستان‌های ملی ایران است و در فاصله کوتاهی از روستای کندوان قرار دارد. این بوستان با تنوع زیستی بالا، محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است، بنابراین اگر به شناختن گونه‌های جانوری و گیاهی اهمیت می‌دهید، این بوستان محلی عالی است.

روستای حیله‌ور

روستای حیله‌ور یکی از روستاهای تاریخی و توریستی استان آذربایجان شرقی است و در نزدیکی روستای کندوان قرار دارد. این روستا به دلیل معماری پلکانی و خانه‌های سنگی خود مشهور است و به مقصدی جذاب برای مسافران تبدیل شده است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از آبشارهای معروف استان آذربایجان شرقی است و در نزدیکی روستای کندوان قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 30 متر، در میان کوه‌ها و جنگل‌ها واقع شده است و منظره‌ای بسیار زیبا دارد.

گورستان باستانی اوجان

گورستان باستانی اوجان یکی از گورستان‌های تاریخی ایران است و می‌توان از روستای کندوان به بازدید گورستان رفت. این گورستان مربوط به دوره اشکانیان است و در آن مقبره‌هایی از جنس سنگ تراشیده شده دیده می‌شود.

علاوه بر جاذبه‌های فوق، در اطراف روستای کندوان، چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌ها، مراتع سرسبز و باغ‌های میوه وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

 پیشنهاد می کنیم بخوانید: سنگان طبیعتگردی یک روزه در اطراف تهران

راه‌های دسترسی به روستای کندوان

فاصله تبریز تا روستای کندوان حدود 65 کیلومتر است. برای رسیدن به روستای کندوان با خودروی شخصی، می‌توانید از سه مسیر اصلی استفاده کنید و خود را به این روستای بکر برسانید.

  1. مسیر تبریز – اسکو – کندوان

این مسیر پرترددترین مسیر برای رسیدن به کندوان است. از تبریز به سمت جاده سنتو حرکت کنید و سپس از طریق اتوبان شهید کسایی به سمت اسکو بروید. از اسکو تا کندوان حدود 20 کیلومتر راه در پیش دارید و بعد به روستا خواهید رسید.

  1. مسیر تبریز – سهند – کندوان

این مسیر از میان کوه‌ها و جنگل‌ها عبور می‌کند و دارای مناظر بسیار زیبایی است. از تبریز به سمت جاده تبریز – آذرشهر حرکت کنید و سپس از طریق جاده سهند به سمت کندوان بروید.

  1. مسیر مرند – کندوان

سومین مسیر برای کسانی مناسب است که از سمت مرند به کندوان سفر می‌کنند. از مرند به سمت جاده مرند – شبستر حرکت کنید و سپس از طریق جاده کندوان به این روستا بروید. از مرند تا کندوان حدود 40 کیلومتر راه در پیش دارید.

نقشه مسیر تهران کنداو- سفر با تیمار آفرود

سفر به کندوان با تیمار آفرود

برای سفر به روستای کندوان گزینه‌های بسیار پیش روی شما است اما پیشنهاد ما به شما هم سفر شدن با تیمارگشت، اولین اسنپ آفرود ایران است. از مزایای سفر به کندوان با خودرهای آفرودی تیمار می توان به هزینه اقتصادی و به صرفه، همسفرشدن با تیمار، تعیین تعداد روزهای سفر به انتخاب شما، تجربه سفر با خودروهای آفرودی و یک دنیا هیجان، همراهی لیدرهای مجرب اشاره کرد.

برای مشاهده

تیمار کلیک کنید.

سوغات روستای کندوان

مردم کندوان به مهمان‌نوازی و صمیمیت مشهور هستند. در این روستا می‌توانید از آش‌ها و غذاهای محلی مانند کباب و قرمه‌سبزی لذت ببرید. همچنین، می‌توانید سوغاتی‌های زیر را برای خود و عزیزانتان خریداری کنید.

  • عسل

عسل کندوان به دلیل کیفیت بالا و طعم منحصربه‌فرد، شهرت زیادی دارد. این عسل از شهد گل‌های وحشی در مراتع اطراف روستا به دست می‌آید و خالص و طبیعی است.

  • لبنیات

شیر، پنیر، ماست و کره از جمله لبنیات باکیفیت و خوشمزه‌ای هستند که در کندوان تولید می‌شوند. این لبنیات از شیر گوسفندان و بزهایی که در مراتع روستا به چرا می‌روند، تهیه می‌شوند و می‌تواند آن‌ها را به‌عنوان سوغات بخرید.

  • خشکبار

گردو، بادام، فندق و قیسی از جمله خشکبارهای مرغوب و پرطرفداری هستند که در کندوان به فروش می‌رسند. این خشکبارها در باغ‌های اطراف روستا کشت می‌شوند.

  • گیاهان دارویی

در کوه‌های اطراف روستای کندوان، انواع مختلفی از گیاهان دارویی می‌رویند. این گیاهان به‌صورت تازه و خشک به فروش می‌رسند و می‌توانند به‌عنوان دمنوش یا در غذاهای مختلف مورداستفاده قرار گیرند‌.

  • صنایع‌دستی

مردم کندوان در زمینه تولید صنایع‌دستی مانند قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و سبدبافی نیز فعال هستند. این صنایع‌دستی چشم‌نواز می‌توانند بهترین سوغاتی به‌حساب آیند که شما را تا سالیان سال به یاد کندوان سرسبز بیندازند.

بهترین زمان سفر به روستای کندوان

بهترین زمان برای سفر به کندوان، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت این منطقه به طور کامل لذت ببرید و به گشت‌وگذار در روستا بپردازید. البته کندوان در فصل پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های خود را دارد و می‌تواند سفری خاطره‌انگیز برایتان به ارمغان بیاورد.

اقامت در روستای کندوان

روستای کندوان به دلیل معماری منحصربه‌فرد خود، مقصدی محبوب برای گردشگران است. در این روستا، انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها برای سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلف وجود دارد که عبارت‌اند از: خانه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها.

محبوب‌ترین نوع اقامتگاه در کندوان، خانه‌های بوم‌گردی هستند. این خانه‌ها که در دل صخره‌ها تراشیده شده‌اند، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زنند. خانه‌های بوم‌گردی کندوان معمولاً دارای تمام امکانات رفاهی مانند حمام، دستشویی، آشپزخانه و تختخواب هستند.

امکانات رفاهی روستای کندوان

در روستای کندوان هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مساجد زیادی وجود دارد که می‌تواند نیاز مسافران و گردشگران را برطرف کند، همچنین سوپرمارکت نیز در سطح روستا وجود دارد که بتوانید کالاهای موردنیاز خود را بدون نیاز به خروج از روستا، تهیه کنید.

روستای کندوان، با معماری بی‌نظیر، طبیعت بکر و مردمی مهمان‌نواز، مقصدی ایده‌آل برای سفر و گردشگری در فصل بهار و تابستان است. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز در سفر به کندوان هستید بدون شک همراه شدن با تیمار آفرود بهترین خاطره برای شما خواهد بود.

روستای کندوان واقع در 60 کیلومتری غرب تبریز

کندوان در حدود ۶۰ کیلومتری غرب شهر تبریز و حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهر اسکو از استان آذربایجان شرقی قرار دارد

بهترین زمان سفر به روستای کندوان فصل بهار و تابستان است.

  • مسیر تبریز- اسکو – کندوان
  • مسیر تبریز- سهند – کندوان
  • مسیر مردند- کندوان
  • خانه های سنگی مخروطی شکل به اسم کران
  • ییلاقات ارشد چمن
  • رودخانه کندوان و مراتع سرسبز اطراف روستا
  • کوه سهند
  • بوستان ملی میشو
  • روستای حیله ور
  • آبشار آسیاب خرابه
  • گورستان باستانی اوجان
  • عسل
  • لبنیات
  • خشکبار
  • گیاهان دارویی
  • صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *