تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

روستای پالنگان بهشت کردستان

آنچه میخوانید...

روستای پالنگان کردستان، نگینی بر قلب کوه های ژاورود!

استان کردستان یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق کشور است که جاذبه های دیدنی بسیاری دارد. پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان در غرب کشور ایران با طبیعتی بکر؛ مانند نگینی بر کوه های منطقه ی ژاورود این استان می درخشد. این نگین درخشنده با عبور رودخانه ای به نام تنگی ور از وسط آن به دونیم تقسیم شده است.

معماری پلکانی خانه های روستای پالنگان کردستان، جذابیت این همیشه زیبا را دو چندان می کند. دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در نزدیکی پالنگان هر بیننده ای را به وجد می آورند. در ادامه به همراه تیمار به معرفی این روستای زیبا و ناب می پردازیم.

آشنایی با روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان در نزدیکی شهرستان کامیاران از استان کردستان واقع شده است. آب و هوای آن در فصل بهار معتدل و در تابستان گرم می باشد. آن چه همواره گردشگران را به سمت این روستا می کشاند طبیعت سرسبز، دشت های گل لاله، چشمه هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی زیبا، باغ های سرزنده و یک مسیر پیاده روی بی نظیر است که تجربه ی آن لذتی وصف ناپذیر دارد. اگر به دنبال فرار از شلوغی و ازدحام کلانشهرهای بزرگ هستید، می خواهید مدتی را در طبیعتی بکر و زیبا سپری کنید؛ روستای پالنگان و مناطق اطراف آن بهترین گزینه هستند.

تاریخچه روستای پالنگان

قدمت روستای پالنگان در حدود ۳۰۰۰ سال پیش است و تقریبا به دوره سامانیان باز می گردد. این قدمت با توجه به قبرهای قدیمی در برخی از گورستان های روستا و قلعه هایی که در اطراف روستا قد برافراشته اند اثبات شده است. در مورد نام این روستا دو اعتقاد وجود دارد: برخی معتقدند پالنگان در ابتدا پلنگان به معنی محل زندگی پلنگ ها بوده و برخی دیگر آن را همان پالنگان به معنی جای تکیه دادن می دانند، چرا که پال در زبان کردی به معنای تکیه دادن است. لازم است بدانید مردم بومی روستا همان پالنگان را ترجیح می دهند و علاقه ای به نام پلنگان برای روستای خود ندارند.

شرایط اقلیمی و جغرافیایی

پالنگان یکی از روستاهای منطقه ژاورود از شهرستان کامیاران در استان کردستان است که در حدود ۵۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد. جالب است بدانید این روستا درست در دو طرف دره ای که رودخانه ای خروشان از وسط آن عبور می کند قرار گرفته و خانه های آن چیدمانی پلکانی دارند. نام این دره و رودخانه عبوری از آن، تنگی ور است. بخشی از آب رودخانه تنگی ور از آب زلال و گوارای چشمه های جوشان اطراف آن تامین می شود. تنگی ور حدود ۳۴۰ متر جلوتر دست به دست رودخانه پر آب سیروان می دهد.

معماری روستا و آداب رسوم مردم آن

خانه های مردم پالنگان مانند نردبانی از پایین تا قسمت قابل توجهی از کوه را پوشش می دهد. معماری ساختمان ها در پالنگان به شکل پلکانی است، به طوری که حیاط یک خانه پشت بام خانه پایین تر است. جالب این که در ساخت اغلب این خانه ها به جز سنگ از هیچ مصالح دیگری استفاده نشده است!

لازم به یادآوری است آشنایی با آداب رسوم هر منطقه اطلاعات بسیاری درباره تاریخچه و نوع زندگی بومیان آن منطقه خواهد داد. زبان مردم پالنگان کردی و لهجه آنان اورامی است. در این روستا نیز مانند هر روستای کرد زبان دیگر در ایام خاص مانند جشن های عروسی یا نوروز مراسم های خاصی برگزار می شود؛ ازجمله این مراسم ها می توان به روشن کردن مشعل در بلندی های روستا، رقص و پایکوبی و اجرای موسیقی های سنتی اشاره کرد.

تیمار به شما پیشنهاد می دهد یکبار سفر به این منطقه بومی نشین و زیبا را از دست ندهید، قطعا به امتحان آن می ارزد و لذت گردشگری و طبیعتگردی را برای شما چندین برابر به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *