تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

چشمه های باداب سورت

آنچه میخوانید...

چشمه باداب سورت واقع در استان مازندران شهرستان ساری روستای اورست یکی از زیباترین و خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی ایران است که به خاطر ظاهر رنگی اش مشهور است.

شاید شما نیز با شنیدن نام شهر ساری و استان مازندران با خود تصور کنید که این چشمه نیز مانند جاذبه های دیگر مازندران مثل دریاچه الیمالات و یا ایلخانی و سایر جاذبه های این استان در میان جنگل انبوهی از درخت قرار دارد اما چشمه های باداب سورت از نظر ظاهری متفاوت است چرا که محیط روستای اروست نسبت به دیگر جاهای مازندران از تراکم پوشش گیاهی کمتری برخوردار بوده و بیشتر زمین های آن کوهستانی هستند.

با تیمار همراه باشید تا در مورد ویژگی های منحصر به فرد این چشمه و مسیر دسترسی به صحبت کنیم.

چشمه های باداب سورت مازندران

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا است که اثری بی نظیر در ایران به شمار می رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. باداب سورت چشمه ای است هزاران ساله و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در 100 کیلومتری شهر ساری است.

چشمه‌های رنگی که نام دیگر چشمه‌های سورت است هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. این چشمه‌های رنگی و شگفت انگیز بعد از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ایران است. دلیل محبوبیت این چشمه‌ها در بین گردشگران علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری، ارزش درمانی آن‌ها است که این ویژگی در چشمه‌های محدودی در دنیا یافت می‌شود.

چشمه‌های باداب سورت استخرهای طبیعی از جنس تراورتن هستند که در اطراف آن ها درختچه هایی از زرشک وحشی به چشم می خورد و رنگ غالب این محیط به دلیل رسوبات زیادی که دارای اکسید آهن هستند نارنجی رنگ است.

تابلو مالخواست - چشمه سورت

این اثر از شمال به ارتفاعات جنگلی با درختان سوزنی برگ محدود می شود و از جنوب به دره های پایین دست مشرف است. درشرق باداب سورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه وجود دارد. در غرب آن نیز روستای اروست دیده می شود. روستایی تاریخی و بزرگ که نام یکی از محله های قدیمی آن سورت است. این محله در گذشته های بسیار دور ناحیه ای زرتشتی نشین بوده که سورت لنگه خوانده می شد. می گویند که زرتشتیان بر فراز چشمه های باداب سورت با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند مشغول می شدند و بعدها به اسلام ایمان آوردند. برای همین است، که اهالی روستا چشمه را متعلق به خود می دانند و برای حفظ آن تلاش می کنند.

آب چشمه های باداب سورت شور و دارای دمای معتدل است و به سبب وجود املاح و اکسید آهن، خواص درمان متعددی را برای آن ذکر می کنند. بسیاری این جاذبه را زیباترین چشمه جهان نیز می دانند و از آن با عنوان دومین چشمه آب شور جهان یاد می کنند؛ که پس از چشمه پاموک کاله ترکیه قرار دارد. چشمه پاموک کاله به صورت رسوبات سفیدرنگ آهکی است که در زبان محلی آن را قلعه سفید یا قصر سفید می خوانند و نسبت به چشمه های باداب سورت وسعت، خواص درمانی و تنوع کمتری دارد.

وجه تسمیه یا علت نامگذاری چشمه‌های باداب سورت

از چشمه های باداب سورت به نام های چشمه های شور و پلکانی هم یاد می کنند اما چیزی که کاملا مشخص است علت این نامگذاری به دلیل شرایط و موقعیت چشم بوده است. دلایل متعددی برای این نامگذاری وجود دارد برخی آن را به موقعیت چشمه که در نزدیکی روستای سورت است نسبت می دهند، برخی علت این نامگذاری را به  طعم شور و گاز دار آب چشمه، رنگ چشمه و یا پوشش گیاهی اطراف چشمه نسبت می دهند.

اگر بخواهیم نام چشمه را کلمه به کلمه معنای کنیم باید گفت که کلمه باداب به معنای آب گازدار و سورت به معنی شدت است که همین موضوع می تواند علت نامگذاری این چشمه ها باشد، از طرفی در زبان محلی مردم این منطقه کلمه سورت به محل رویش نوعی گیاه شور هم  اشاره دارد.  

بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت مازندران

برای بازدید از چشمه‌های خارق العاده باداب سورت فصل خاصی را نمی‌توان مشخص کرد. حتی فصول سرد سال نیز برای بازدید از این چشمه‌ها مناسب است و بسیاری از گردشگران در فصول سرد سال نیز از این چشمه‌ها بازدید می‌کنند اما به دلیل خاکی بودن قسمتی از جاده که رانندگی در هوای بارانی و سرد را سخت تر می کند بهتر است در این فصل از دریاچه بازدید نکنید.

 فصل بهار با توجه به سرسبزی اطراف چشمه‌ها و پرآب تر بودن آن ها بهترین فصل برای بازدید از باداب سورت است.

مسیر دسترسی به چشمه باداب سورت

اگر علاقمند به بازدید از چشمه‌های زیبای باداب سورت هستید باید به استان مازندران سفر کنید. این چشمه‌ها در جنوب شهر ساری و در بخشی به نام چهاردانگه و دهستان پشت کوه، در روستای سورت قرار دارد. روستای سورت در حد فاصل روستاهای اروست و روستای مال خواست، قرار دارد.

فاصله چشمه ی باداب سورت از تهران حدودا 380 کیلومتر، از سمنان 180 کیلومتر، گرگان 125 کیلومتر و از خود شهر ساری 100 کیلومتر فاصله دارد و شما برای بازدید از این مکان زیبا فارغ از این کجا هستید دو مسیر پیش رو دارید مسیر اول عبور از جاده زیبا مازندران و مسیر دوم عبور از مسیر سمنان است. اگر مسیر سمنان انتخاب شما است پس در فاصله زمانی کمتری به چشمه های باداب سورت خواهید رسید و جاده هم ایمن تر است و اگر مسیر مازندران را انتخاب کنید زمان بیشتری در مسیر خواهید بود اما لذت عبور از مسیر زیبا و سرسبز را از دست نخواهید داد.

از شهر سمنان و از شهر ساری تا روستای اروست جاده‌ کاملا آسفالت است اما از روستا تا کوهی که چشمه‌ باداب سورت در بالای آن قرار دارد چیزی در حدود دو کیلومتر از جاده خاکی است که ادامه مسیر را برای خودروهای تک دیفرانسیل بویژه در فصول سرد کمی سخت می کند به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از این مکان را دارید در صورت امکان از خودروهای آفرودی استفاده کنید در صورتی هم که خودرو آفرودی ندارید جای هیچ نگرانی نیست می توانید از تیمار گشت درخواست خودرو آفرودی بدهید یا در تورهای آفرودی تیمار شرکت کنید.

اگر تصمیم دارید از مسیر مازندران به سمت چشمه های باداب سورت حرکت کنید ابتدا باید از تهران به سمت ساری حرکت کنید و سپس خود را به کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست و در نهایت به چشمه باداب سورت برسانید.

برای دسترسی به چشمه باداب سورت از راه سمنان باید از تهران به سمت سمنان حرکت کنید و پس از آن از مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولاد محله، سه راه تلمادره، روستای اروست عبور کنید تا به چشمه های باداب سورت برسید.

برای ورود به چشمه های باداب سورت برای هر نفر ورودی دریافت می شود، همچنین مبلغی هم برای پارکینگ خودرو دریافت می کنند. از پایین کوه تا بالای کوه چیزی در حدود 45 دقیقه کوهپیمایی دارد البته اگر آماده کوهپیمایی نیستید با پرداخت هزینه می توانید از خودورهایی که در پایین کوه است استفاده کنید.

مسیر باداب سورت از سمنان

جاذبه‌های اطراف باداب سورت

در کنار بازدید از چشمه های زیبا و رنگی باداب سورت می توانید ازمکان های طبیعی و بکر اطراف چشمه هم دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌ها دریاچه چورت است که در اصل نام یک روستا در منطقه است.دریاچه چورت در فاصله کمی از شهرستان ساری و در 300 کیلومتری تهران قرار دارد همچنین در بسیار رسیدن به دریاچه چورت می توانید از سد سلیمان تنگه و الندان بازدید کنید. (لوکیشن دریاچه چورت)

می‌توانید در جنگل‌های بکر منطقه قدم بزنید و از قایق سواری در دریاچه آب بندان الندان لذت ببرید. پارک ملی کیاسر یا شاهدژ از دیگر جاذبه.های بی‌نظیر اطراف دریاچه باداب سورت است مکانی زیبا و آرام که می توانید بعد از گشت و گذار در منطقه در آنجا استراحت کنید. این منطقه جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی مثل رودخانه و پناهگاه حیوانات دارد. علاوه بر این‌ها آب و هوای منطقه نیز بسیار معتدل و خوب است و برای تفریح بسیار منطقه خوش آب و هوا و زیبایی محسوب می‌شود.

در صورتی که زمان دارید و می توانید این سفر یک روزه کمی طولانی تر کنید پیشنهاد می کنیم علاوه بر جاذبه های طبیعی حتما سری به شهر ساری بزنید و از این شهر هم دیدن کنید.

اقامت در باداب سورت

اگر قصد سفر به مازندران و بازدید از چشمه‌های باداب سورت را دارید بهتر است بدانید که در نزدیکی باداب سورت امکانات رفاهی بسیار زیادی وجود ندارد از طرفی هم نمی توانید در اطراف چشمه کمپ کنید و یا چادر بزنید پس بهترین گزینه برای اقامت هتل های شهر ساری و اقامتگاه های بوم گردی منطقه اروست و سورت است.  

نکات بازدید از چشمه باداب سورت

چشمه های باداب سورت طی صدها سال بوجود آمده اند و هرگونه دستکاری انسانی در آن باعت از بین رفتن این جاذبه طبیعی می شود برای جلوگیری از تخریب آن بهتر است در چشمه و روی پله ها راه نروید، هیچ گونه زباله ای از خود در اطراف و یا داخل چشمه به جا نگذارید، در چشمه شنا نکنید، اقدام به کندن گودال و روشن کردن آتش در این مکان نکنید و در محوطه چشمه از پارک کردن خودرو خودداری کنید.

نکاتی که در زمان بازدید از چشمه های سورت باید رعایت کرد

لازم به ذکر است که باداب سورت بیشتر یک مکان دیدنی است و جاده های منتهی به چشمه بسیار مناسب آفرودسواری است. عبور از مسیر زیبای مازندران،بازدید از جاذبه های اطراف سورت باخودروهای آفرودی لذت سفر را چندبرابر می کند. اگر شما هم از طرفداران خودروهای آفرودی هستید می توانید با ثبت درخواست خود در اپلیکیشن تیمار، اولین اسنپ آفرود ایران خودرو آفرودی با راننده داشته باشید.

 

چشمه باداب سورت واقع در استان مازندران شهرستان ساری روستای اورست یکی از زیباترین و خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی ایران است که به خاطر ظاهر رنگی اش مشهور است.

 فصل بهار با توجه به سرسبزی اطراف چشمه‌ها و پرآب تر بودن آن ها بهترین فصل برای بازدید از باداب سورت است.

از چشمه های باداب سورت به نام های چشمه های شور و پلکانی هم یاد می کنند اما چیزی که کاملا مشخص است علت این نامگذاری به دلیل شرایط و موقعیت چشم بوده است. دلایل متعددی برای این نامگذاری وجود دارد برخی آن را به موقعیت چشمه که در نزدیکی روستای سورت است نسبت می دهند، برخی علت این نامگذاری را به  طعم شور و گاز دار آب چشمه، رنگ چشمه و یا پوشش گیاهی اطراف چشمه نسبت می دهند.

1- اگر تصمیم دارید از مسیر مازندران به سمت چشمه های باداب سورت حرکت کنید ابتدا باید از تهران به سمت ساری حرکت کنید و سپس خود را به کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست و در نهایت به چشمه باداب سورت برسانید.

2- برای دسترسی به چشمه باداب سورت از راه سمنان باید از تهران به سمت سمنان حرکت کنید و پس از آن از مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولاد محله، سه راه تلمادره، روستای اروست عبور کنید تا به چشمه های باداب سورت برسید.

یکی از این جاذبه‌ها دریاچه چورت است که در اصل نام یک روستا در منطقه است.دریاچه چورت در فاصله کمی از شهرستان ساری و در 300 کیلومتری تهران قرار دارد همچنین در بسیار رسیدن به دریاچه چورت می توانید از سد سلیمان تنگه و الندان بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *