تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مناطق ممنوعه آفرودسواری

آنچه میخوانید...

یکی از لاکچری ترین تفریحاتی که چند سالی است طرف داران بسیاری یافته و روز به روز بر محبوبیت آن اضافه می شود، آفرودسواری و سافاری است. شاید شما جزو آن دسته از افراد باشید که به این تفریح علاقه زیادی دارند یا به آن، به چشم یک ورزش هیجان انگیز نگاه می کنند. اما آفرودسواری خطراتی برای محیط زیست دارد که ممکن است از آن بی اطلاع باشید. در میان ورزش های جدیدی که در چندسال اخیر جایگاه ویژه ای بین مردم، به خصوص جوانان جویای ماجراجویی و هیجان باز کرده اند؛ آفرودسواری و سافاری از همه پررنگ تر به نظر می رسند. این روزها جوانان زیادی با ماشین های مخصوص آفرود و سافاری به دل کوه، جنگل و بیابان می زنند تا تجربه جدیدی از یک ورزش هیجان انگیز کسب کنند.

این روزها آفرودسواری به عنوان یک ورزش محبوب در بسیاری از مناطق جهان شناخته می شود. این فعالیت می تواند به تجربه ماجراجویی هیجان انگیز در طبیعت کمک کند و امکان دسترسی به مناطقی که با خودروهای معمولی قابل دسترسی نیستند؛ را فراهم می کند. اما این ورزش گران و لاکچری چالش هایی هم دارد که یکی از مهم ترین آن ها مضرات آفرود سواری برای طبیعت است.

طبیعت و محیط زیست دارای ارزش بالایی هستند که باید مورد حفاظت و مراقبت قرار گیرند. آفرودسواری فعالیتی است که در برخی موارد می تواند به مشکلات زیست محیطی منجر شود و به طبیعت آسیب برساند. از جمله آسیب هایی که این ورزش به طبیعت می رساند:

خرابی محیط طبیعی

آفرودسواری به دلیل ترد شدن خاک، جا به جایی سنگ ها، خرابی گیاهان و کاهش اندازه و پوشش گیاهی، می تواند به خرابی محیط طبیعی و اکوسیستم های زیستی بی انجامد.

تخریب زیستگاه حیوانات

فعالیت های آفرودسواری در محیط طبیعی ممکن است به تخریب زیستگاه حیوانات و تخریب ارتباطات طبیعی آن ها منجر شود. این امر می تواند موجب کاهش تعداد حیوانات، از بین رفتن گونه ها و تخریب تعادل زیستی منطقه شود.

آلودگی زیست محیطی

استفاده از خودروهای سنگین و با قدرت بالا در مناطق طبیعی می تواند به تولید گازهای آلاینده، آلودگی آب و هوا، ورود روان آب ها به رودخانه ها و تغییر کیفیت منابع آب منطقه منجر شود.

نقض قوانین حفاظت محیط زیست

بسیاری از مناطق طبیعی و حفاظت شده مختصات خاصی دارند و استفاده از خودروها در این مناطق ممکن است خلاف قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست باشد. به عنوان مسافر طبیعتگردی و علاقه مند به فعالیت هایی در دل طبیعت، مسؤلیت حفاظت از محیط طبیعی را داشته باشید. در مناطق مجاز آفرودسواری استفاده کنید و به قوانین و مقررات محیط زیست پایبند باشید. همچنین، به گزارش هرگونه نقض محیط زیستی که در طول سفر با آن برخورد می کنید؛ توجه کنید تا مسؤلان محیط زیست بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. باید توجه داشت که آفرودسواری نیاز به توانمندی های زیادی دارد. شما باید یک راننده حرفه ای با مهارت های خاص باشید که بتوانید کنترل فرمان ماشین را در مکان های صعب العبور از دست ندهید تا علاوه بر به خطر انداختن جان خود و سایر سرنشینان، آسیبی به پوشش گیاهی منطقه نیز وارد نکنید. پس قبل از شروع این ورزش یا تفریح حتما آموزش آفرودسواری را ببینید. آفرودسواری بدون آگاهی کافی و بدون رعایت قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست می تواند خطرناک و آسیب زا باشد. قبل از شروع آفرودسواری، بهتر است با قوانین و مقررات محلی آشنا شده و تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشید. همچنین، حفظ محیط زیست و احترام به حقوق دیگران و موجودات زنده در محیط طبیعی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید باید از رانندگی آفرود در مناطقی که ممنوع است یا به حفاظت طبیعت و حیوانات خدشه وارد می کند، خودداری کرد.

از برداشت های بی رویه و غیرمجاز گرفته تا آلودگی های گوناگون که به پیکره طبیعت فشار آورده و طی سال های اخیر، تفریح پر هیجان آفرودسواری؛ البته از نوع غیراصولی که می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد کند. چندسال است که حضور خودروهای شاسی بلند و تازه کاران آفرودی در شمال کشور به ویژه گیلان بیشتر به چشم می خورد. طی سال های اخیر با ورود این خودرو ها به مناطق بکر طبیعت گیلان، مسیرهایی ایجاد کردند که به مرور به عنوان مسیرهای همیشگی آفرودی شناخته شدند و همین تردد های بی وقفه و حضورشان، آسیب های متعددی به طبیعت وارد کرده است. از بین رفتن پوشش گیاهی، نا امن شدن مناطق بکر جنگلی و کوهستانی برای حیات وحش، ایجاد مسیرهای دسترسی به اعماق طبیعت و افزایش حضور علاقه مندان به این شکل از تفریح در طبیعت و برپا کردن آتش در مناطق جنگلی صعب العبور، تخریب آبراهه های طبیعی موجود در جنگل ها و مراتع برخی از تهدیدها و آسیب های حضور خودروها و تورهای آفرودی در طبیعت گیلان هستند. هرچند برخی از این گروه ها با وجهه ای محیط زیستی در طبیعت حاضر می شوند و تلاش می کنند بدون برجا گذاشتن زباله، منطقه را ترک کنند؛ اما آسیب ردی که از چرخ خودروهای آنان و تقلای این خودروهای تقویت شده برای عبور از بعضی نقاط برجا می ماند،‌ گاهی به مراتب بیشتر از زباله هاست. ضمن این که همه این گروه های ماجراجو چنین دیدگاه های محیط زیستی و طبیع دوستانه ای ندارند و بسیاری از آن ها صرفا با هدف کسب تجربه های متفاوت و اخیرا برای کسب درآمد از این شکل رانندگی وارد طبیعت می شوند. باتوجه به این که برخورد با پدیده آفرود سواری غیراصولی، در اراضی ملی و طبیعت های بکر گیلان جزو مطالبات مردمی بوده و درخواست های متعددی از سوی مردم خصوصا بومی نشینان در نشست های مختلف درباره آسیب های فراوانی به طبیعت و حیات وحش به مسؤلان عنوان شده از این رو، دادستان شهرستان سیاهکل طی نامه ای، آفرود سواری بدون مجوز در طبیعت بکر و اراضی ملی را ممنوع کرد. در بخشی از دستور دادستان سیاهکل، خطاب به دستگاه های مربوطه آمده بر حسب گزارش اداره منابع طبیعی شهرستان سیاهکل، نظر به این که تردد خودروهای آفرود در اراضی ملی موجب تخریب و فرسایش محیط و زیستگاه های مناطق جنگلی سطح شهرستان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *