تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

روستای سهیلی

آنچه میخوانید...

در جنوب ایران، جایی که خلیج‌فارس با آغوش گرم خود، جزایر متعددی را دربرگرفته، جزیره‌ی قشم، مروارید این خلیج، با جاذبه‌های بی‌نظیر و طبیعت بکر، میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. در میان گنجینه‌های این جزیره، روستای سهیلی، توانسته با زیبایی‌های بی‌مثال خود به یکی از قطب‌های گردشگری قشم تبدیل شود.

در ادامه علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری روستای سهیلی، بهترین زمان و نحوه سفر به این روستا را نیز شرح می‌دهیم.

روستای سهیلی قشم

روستای سهیلی یکی از بخش های استان هرمزگان و در جزیره زیبای قشم و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان قشم و ۱۰ کیلومتری فرودگاه بین المللی دیرستان قشم قرار گرفته است.سهیلی در بخش حرا واقع شده است و به‌طور تقریبی 2 هزار و 236 نفر در این روستای زیبا زندگی می‌کنند.

طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری فراوان در کنار مردمان مهمان‌نواز این روستا، توانسته آن را به مقصد بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت تبدیل کند.

مردم خونگرم و مهمان‌نواز روستای سهیلی، با آغوش باز از مسافران استقبال می‌کنند. علاوه بر لذت‌بردن از منظره‌های جذاب این روستا، گپ و گفت با اهالی، شما را با فرهنگ و رسوم این خطه آشنا خواهد کرد و خاطره‌ای خوش از سفر به روستای سهیلی قشم را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

نمایی از روستای سهیلی قشم

جاذبه‌های گردشگری روستای سهیلی

اگرچه روستای سهیلی وسعت خیلی زیادی ندارد، اما پتانسیل گردشگری عظیم آن موجب شده به‌عنوان یکی از چهار روستای برتر کشور در حوزه گردشگری سبز شناخته شود‌. موقعیت جغرافیایی این روستا به تنوع جاذبه‌های طبیعی کمک کرده است. در ادامه به جاذبه‌های گردشگری سهیلی اشاره می‌کنیم که هنگام سفر نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.

  • ساحل جنوبی سهیلی

این ساحل تابلویی بی‌نظیر از عظمت دریا را به نمایش می‌گذارد. در کنار ساحل قدم بزنید و امواج نیلگون را نظاره کنید. غروب آفتاب در ساحل سهیلی، منظره‌ای بدیع و تماشایی را خلق می‌کند که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. اگر عاشق دریا و ساحل گرم جنوب هستید، ساحل جنوبی سهیلی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما محسوب می‌شود.

  • جنگل‌های حرا، گنجینه‌ای سبز

جاذبه‌های طبیعی سهیلی، به دریا و ساحل ختم نمی‌شود، بلکه جنگل‌های حرا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا به حساب می‌‌آید. بازدید از جنگلی که درختانش ریشه در آب دارند برای هرکسی جالب است. قایق‌سواری در میان تونل‌های سرسبز حرا، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

  • بام سهیلی

با بازدید از کوه سموران می‌توانید در یک نگاه هم ساحل زیبای این روستا را تماشا کنید و هم سرگرم لذت‌بردن از جنگل‌های حرا شوید. بام سهیلی بلندترین نقطه روستا است و به دلیل برخورداری از برق و جاده آسفالت دسترسی به آن برای گردشگران آسان است.

  • کمپ تاریخی پیرزن

در ساحل دریا و نزدیک به جنگل حرا، بنایی با سقف نیم‌دایره و دریچه‌هایی که در پایین سازه هستند، قرار دارد که به کمپ پیرزن مشهور است و از گذشته‌های دور توسط افرادی که به حرا‌چینی می‌رفتند، برای استراحت استفاده می‌شده است.در بازدید از کمپ پیرزن می‌توانید در چادرهای سنتی اقامت داشته باشید و از موسیقی محلی و طبیعت اطراف لذت ببرید.

  • خانه‌های بومی سهیلی

بازدید از بافت قدیمی روستا فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم خونگرم این دیار است. با قدم‌گذاشتن در بافت قدیمی روستای سهیلی با خانه‌های سنتی با سقف و درهای چوبی روبه‌رو خواهید شد که شما را به دوران گذشته می‌برد.

محله مخ شیخ که در جنوب شرقی روستا قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های روستا است و وجود بادگیر و ساباط، خانه‌های این محله را از دیگر محله‌ها متمایز می‌کند. علاوه بر خانه‌ها، در این محله مسجدی قدیمی وجود دارد که برای ساخت آن از مصالح سنتی و معماری بومی بهره گرفته شده است.

  • نخلستان‌های قدیمی

درختان نخل برای تمام اهالی جنوب اهمیت بسیاری دارند، زیرا مردم از محصولات به‌دست‌آمده از درختان نخل امرارمعاش می‌کنند‌. نخلستان‌ها علاوه بر داشتن اهمیت اقتصادی و طبیعی، از نظر گردشگری نیز مهم هستند. قدم‌زدن در میان نخل‌های قدیمی و افراشته شما را از هیاهوی روزمره دور می‌کند. افزون بر آن خرما و محصولات فراوری‌شده مربوط به آن در این نخلستان‌ها به فروش می‌رسند که می‌تواند سوغاتی خوبی برای عزیزانتان باشد.

  • موزه‌ها

اگر به بازدید از موزه‌ علاقه دارید، سری به موزه مردم‌شناسی و ساختمان ژئوپارک سهیلی بزنید. با بازدید از موزه مردم‌شناسی و خانه صنایع‌دستی می‌توانید با صنایع‌دستی مردمان جنوب، مانند گلابتون‌دوزی، روبان دوزی، سوزن بافی و توربافی، شناورهای دست‌ساز چوبی و تجهیزات ماهیگیری آشنا شوید.

ساختمان ژئوپارک نیز به معرفی بیشتر اکوسیستم این منطقه، به‌خصوص جنگل‌های حرا می‌پردازد.

افزون بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توانید از برخی فعالیت‌های بومی روستای سهیلی بازدید کنید و با زندگی افراد محلی بیشتر آشنا شوید. برخی از فعالیت‌های جذاب که در روستای سهیلی انجام می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مُشتا (صید سنتی)
  • حمام اشتران
  • مراسم عروسی سنتی

 

(مشاهده سایر مقصدهای طبیعتگردی تیمار )

جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای سهیلی

جاذبه‌های گردشگری زیادی در نزدیکی روستای سهیلی قرار دارند که می‌توانید با طی‌کردن مسیر کوتاهی از آن‌ها نیز بازدید کنید. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری اطراف روستا می‌پردازیم:

  • غار نمکدان

غار نمکدان که با نام‌های غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد جزیره قشم است. این غار در دل گنبد نمکی قشم واقع شده و با طول 6.4 کیلومتر، به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی ایران شناخته می‌شود.

بازدیدکنندگان غار نمکدان، با دنیایی شگفت‌انگیز از قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف روبرو می‌شوند.

علاوه بر زیبایی‌های بصری، غار نمکدان خواص درمانی نیز دارد. تنفس هوای داخل غار برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند، مفید بوده و گفته می‌شود که خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد.

روستای سهیلی در فاصله حدود 20 کیلومتری از غار نمکدان واقع شده است، البته برای رفتن از روستای سهیلی به غار نمکدان، باید از جاده خاکی عبور کنید.

  • دره تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه که به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه قشم شناخته می‌شود، دره‌ای شگفت‌انگیز  است که در 70 کیلومتری شمال غربی جزیره قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی واقع شده است. این تنگه به دلیل فرسایش سنگ‌های رسوبی در طول میلیون‌ها سال، به شکل کنونی خود درآمده و منظره‌ای بدیع را خلق کرده است.

 اگر در روستای سهیلی اقامت دارید، برای رسیدن به تنگه چاهکوه باید مسیری حدود 40 کیلومتر را طی کنید. این مسیر دارای جاده‌های خاکی و تقریباً صعب‌العبور است، به همین دلیل توصیه می‌شود از خودروهای شاسی‌بلند یا آفرودی استفاده کنید.

  • دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها که به دره مجسمه‌ها نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم است که در مرکز جزیره و در غرب آن قرار دارد. این دره به دلیل وجود مجسمه‌های طبیعی که بر اثر فرسایش باد و آب به وجود آمده‌اند، به این نام مشهور شده است.

فاصله دره تندیس‌ها تا روستای سهیلی قشم حدود 25 کیلومتر است.

نحوه دسترسی به روستای سهیلی قشم

اگر روستای سهیلی که به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، نگران محدودیت‌های حمل‌و‌نقل نباشد، زیرا چه با هواپیما و خودرو شخصی و چه با کشتی و قطار می‌توان به این روستای زیبا رسید. در ادامه تمام راه‌های ممکن برای آغاز سفر به سهیلی را بررسی می‌کنیم.

رانندگی با خودرو شخصی تا روستای سهیلی قشم

آزادی و انعطاف‌پذیری، مهم‌ترین مزایای سفر با خودروی شخصی است. از هر نقطه از ایران که راهی قشم می‌شوید، می‌توانید با طی‌کردن مسافت حدوداً ۱۰۰ کیلومتری از شهر قشم، به روستای سهیلی برسید. در طول مسیر، از تماشای مناظر حیرت‌انگیز جزیره، از جمله کوه‌های نمکی و سواحل نیلگون خلیج‌فارس، لذت ببرید.

مدت‌زمان سفر شما بستگی به این دارد که از کدام شهر سفر خود را آغاز می‌کنید، ما مسافت و مدت‌زمان لازم برای رسیدن به روستای سهیلی را از چند شهر بزرگ ایران برایتان گردآوری کرده‌ایم:

  • فاصله تهران تا روستای سهیلی

اگر از تهران سفرتان را شروع می‌کنید و قصد دارید با خودرو شخصی‌تان به روستای سهیلی بروید، باید حدود 1391 کیلومتر را از طریق بزرگراه 70 آسیا طی کنید که حدودا 16 ساعت و 33 دقیقه از شما زمان می‌گیرد.

  • فاصله شیراز تا روستای سهیلی 

درصورتی‌که مبدأ شما شهر شیراز است، باید از طریق جاده شیراز – جهرم – لارستان به سمت روستای سهیلی حرکت کنید. از شیراز تا مقصد حدود 569 کیلومتر راه است که 7 ساعت و 42 دقیقه زمان می‌برد.

  • فاصله اصفهان تا روستای سهیلی

از اصفهان تا سهیلی حدود 973 کیلومتر راه است که باید از طریق جاده شیراز – جهرم – لارستان این مسیر را طی کنید. این سفر تقریباً 12 ساعت و 58 دقیقه طول خواهد کشید.

  • فاصله مشهد تا روستای سهیلی

اگر از شهر مشهد راه می‌افتید باید 1513 کیلومتر را طی کنید تا به روستای سهیلی برسید. طی‌کردن این مسافت حدود 18 ساعت و 34 دقیقه زمان می‌برد.

  • فاصله تبریز تا روستای سهیلی

درصورتی‌که از تبریز سفر خود را آغاز می‌کنید باید مسافتی برابر با 1975 کیلومتر را طی کنید که تقریباً 22 ساعت و 30 دقیقه از شما زمان می‌برد.

  • فاصله رشت تا روستای سهیلی

اگر از رشت یا شهرهای شمالی اطراف آن حرکت خود را آغاز خواهید کرد برای رسیدن به سهیلی باید 1678 کیلومتر را از طریق بزرگراه 70 آسیا طی کنید که حدود 19 ساعت و 45 دقیقه طول خواهد کشید.

همان‌طور که دیدید مسافرت با ماشین شخصی ممکن است کمی طولانی و خسته‌کننده باشد، به همین دلیل می‌توانید باتوجه‌به بودجه و اولویت‌های خود راه‌های دیگری را برای رسیدن به سهیلی انتخاب کنید.

آشنایی با مشاغل و فعالیت ساکنین روستای سهیلی

روستای سهیلی در بخش حرا واقع شده است که این موقعیت جغرافیایی بر بوم گردی مردم تأثیر گذاشته است. این روستا در سال های اخیر از لحاظ گردشگری پیشرفت زیادی کرده و به خاطر به وجود آمدن ظرفیت ها و مشاغل مرتبط با گردشگری دچار مهاجرت معکوس شده است. آمار بی کاری دراین روستا صفر بوده و تمامی افراد اعم از زن و مرد مشغول به کار هستند. سهیلی روستایی ساحلی است و مردان آن به صیادی مشغول بوده و زنان به هنرهای سنتی و زیبایی همچون گلدوزی، گلابتون دوزی و روبان دوزی مشغول هستند و صنایع دستی اعم از پارچه های گران قیمت، کیف و لباس سنتی تولید می‌کنند.

سفر به روستای سهیلی با هواپیما

اگر به دنبال سفری سریع و آسوده هستید، می‌توانید با پرواز به فرودگاه بین‌المللی قشم، خود را به این جزیره زیبا برسانید. سپس با استفاده از تاکسی یا اتوبوس و طی مسافتی حدود 60 کیلومتر به سمت جنوب، به روستای سهیلی خواهید رسید. در طول این مسیر، می‌توانید از تماشای مناظر هوایی جزیره، از جمله خطوط ساحلی، جنگل‌ها و کوه‌ها لذت ببرید.

سفر به روستای سهیلی با قطار

اگر قطار انتخاب شما برای شروع سفر است، ابتدا باید از شهر مبدأ تا بندرعباس را با قطار طی کنید، پس از رسیدن به بندرعباس با قایق عازم قشم و روستای سهیلی شوید.

سفر به روستای سهیلی قشم با تورهای آفرودی

شرکت در تورهای گردشگری، راهی عالی برای آشنایی با جاذبه‌های روستای سهیلی و همچنین سایر نقاط دیدنی قشم است. در این تورها، علاوه بر وسیله نقلیه، راهنمای تور نیز شما را همراهی می‌کند و اطلاعات جامعی در مورد تاریخ، فرهنگ و طبیعت منطقه ارائه می‌دهد.

 

(مشاهده تورهای آفرودی تیمار تراول)

بهترین زمان برای سفر به روستای سهیلی

اگر به دنبال سفری دل‌انگیز به روستای سهیلی هستید، مهم است که چه زمانی به آنجا سفر می‌کنید. اگرچه این روستا، در تمام فصل‌ها دیدنی و زیباست، اما در فصل تابستان گرما به اوج خود می‌رسد و ممکن است گشت‌وگذار در روز برایتان سخت شود، البته همچنان شناکردن در دریا و لذت‌بردن از آفتاب گرم جنوب لذت‌بخش است.

بهترین زمان برای سفر به سهیلی از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است که هوا ملایم بوده و امکان پرداختن به انواع فعالیت‌های تفریحی و گردشگری فراهم است. در این بازه زمانی، علاوه بر خنکای هوا شاهد جشنواره‌ها و مراسم‌های سنتی مردم خونگرم جنوب ایران در روستای سهیلی خواهید بود.

بهترین زمان سفر به این روستا دقیقا همان برنامه سفر به تور قشم است. یعنی اواخر بهار و تابستان که اوج گرما و رطوبت در قشم است گردشگری از رونق افتاده و در عوض پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به این جزیره و بازید از روستای سهیلی است. اگر چه در تابستان قیمت اقامتگاه‌ها پایین تر است اما به خاطر گرمای هوا شرایط گردش در روز کمی سخت خواهد بود.

اقامت در روستای سهیلی

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، سهیلی دارای امکانات رفاهی مناسبی نیز برای گردشگران است. هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، رستوران‌ها و مغازه‌های مختلف در این روستا وجود دارند که نیازهای شما را در طول سفر برآورده خواهند کرد و از این نظر به هیچ مشکلی برنخواهید خورد.

البته در سهیلی، خبری از هیاهوی شهر و دود و دم ماشین‌ها  نیست. در عوض، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سنتی که با معماری خاص جنوب ایران ساخته شده‌اند، اقامت کنید و طعم زندگی محلی را بچشید.

خانه‌های بوم‌گردی سهیلی، با مصالح بومی و به دست هنرمندان محلی ساخته شده‌اند. دیوارهای کاهگلی، سقف‌های حصیری و پنجره‌های چوبی، حس آرامش و صفا را به شما هدیه می‌دهند. در حیاط این خانه‌ها، حوضچه‌های آبی و درختان نخل سایه‌دار، فضایی خنک و دلنشین برای استراحت و لذت‌بردن از طبیعت فراهم کرده‌اند.

علاوه بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، در سهیلی می‌توانید هتل‌ها و آپارتمان‌های ساحلی را نیز پیدا کنید. اگر به دنبال اقامتی مدرن و مجهز هستید، هتل‌های سهیلی گزینه مناسبی برای شما هستند. همچنین، اگر می‌خواهید به دریا نزدیک باشید و صدای امواج را در شب بشنوید، می‌توانید در آپارتمان‌های ساحلی اقامت کنید.

کمپ کردن در بام سهیلی

شب‌های بام سهیلی بسیار زیباست و می‌تواند محل مناسبی برای کمپ کردن باشد، البته باید در نظر داشته باشید که در این محل مرتفع، هیچ امکانات رفاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و یا سایبان وجود ندارد و باید تمام تجهیزات لازم برای کمپینگ را با خو همراه داشته باشید. البته کوه‌های سموران فضای آرام و دلنشینی دارند و چشم‌انداز آن نیز فوق‌العاده است.

اگر به دنبال کمپینگ با امکانات رفاهی بیشتر هستید، می‌توانید به پارک بام سهیلی بروید. این پارک دارای آلاچیق، زمین‌بازی کودکان و سرویس بهداشتی است.

در آخر مهم نیست کدام محل اقامت را انتخاب خواهید کرد، فقط فراموش نکنید که حتماً طعم غذاهای محلی سهیلی را بچشید و از تنوع غذاهای دریایی و سنتی مردم این روستا لذت ببرید.

سهیلی، فقط یک روستا نیست، بلکه تجربه‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت، فرهنگ و طعم اصیل جنوب ایران است. سفری به این روستای دل‌انگیز، خاطره‌ای خوش و به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد. ما در تیمار تراول اول اسنپ آفرود کشور تلاش می کنیم تا سفری خاطره انگیز را برای شما رقم بزنید. برای ثبت درخواست سفر به روستای سهیلی قشم و سایر جاذبه های گردشگری و طبیعی می توانید از طریق اپلیکیشن تیمار و یا شماره های موجود در سایت اقدام کنید.

 

روستای سهیلی یکی از بخش های استان هرمزگان و در جزیره زیبای قشم و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان قشم و ۱۰ کیلومتری فرودگاه بین المللی دیرستان قشم قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به سهیلی از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است که هوا ملایم بوده و امکان پرداختن به انواع فعالیت‌های تفریحی و گردشگری فراهم است.

  • ساحل جنوبی سهیلی
  • جنگل های حرا
  • بام سهیلی
  • کمپ تاریخی پیرزن
  • خانه های بومی 
  • نخلستان های قدیمی
  • موزه
  • غار نمکدان
  • دره تنگه چاهکوه
  • دره تندیس

از طریق هواپیما، قطار، خودرو و یا تورهای طبیعتگردی می توان به روستای سهیلی قشم رفت.

با خودرو شخصی

  • فاصله تهران تا روستای سهیلی: 1391 کیلومتر
  • فاصله ازشیراز تا روستای سهیلی: حدودا 596 کیلومتر
  • فاصلی از اصفهان تا روستای سهیلی: 973 کیلومتر
  • فاصله  از مشهد تا روستای سهیلی: 1513 کیلومتر
  • فاصله از تبریز تا روستای سهیلی: 1975 کیلومتر
  • فاصله از رشت تا روستای سهیلی: 1678 کیلومتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *