تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دریاچه ویستان

آنچه میخوانید...

سفر به دریاچه ویستان از جمله سفرهایی است که محو طبیعت زیبا، ساده و بی آلایش آن می شوید و انتخاب خوبی برای یک سفر کوتاه آخر هفته و دورشدن از زندگی ماشینی و شلوغ این روزها است. 

دریاچه ویستان بره سر

دریاچه ویستان در 55 کیلومتری مرکز شهرستان رودبار و در 40 کیلومتری شهر رستم آباد گیلان قرار گرفته است،رستم آباد منطقه‌ای خوش آب و هوا با پوشش گیاهی سرسبز است که در روستای بره سر و در میان جنگل‌های بره سر واقع شده است. دریاچه ویستان به نام‌های استخر ویستان، دریاچه بره‌سر و دریاچه یسان هم معروف است. هر کدام از این نام‌ها ماجرایی در خود دارند برای مثال استخر ویستان به قدمت و ساخت دست بشر اشاره دارد، دریاچه بره سر به موقعیت جغرافیایی و مکانی و دریاچه یسان هم به گویش محلی مردم این منطق اشاره دارد.

در برخی از منابع تاریخی سرزمینی به اسم ویستان در شمال ایران اشاره شده که با ویرکان هم مرزه بوده است، همچنین در ادبیات فارسی از ویستان به عنوان اسمی برای مکان ها خوش آب و هوا و سرسبز استفاده می کردند.

برخی معتقدند که این دریاچه بر اثر رانش زمین و مسدود شدن مسیر رودخانه به وجود آمده، اما برخی دیگر داستان جالب‌تری از زلزله‌ای در گذشته و تخریب یک استخر بزرگ پرورش ماهی در محل فعلی دریاچه را روایت می‌کنند.

مسیر دریاچه ویستان خاکی است و همین نشان می دهد این منطقه هنوز بکر مانده، در زمان عبور از این مسیر خاکی می توانید  از درختان و طبیعت اطراف دیدن کنید و لذت ببرید

بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان

روستای بره سر یک منطقه کوهستانی است که می توان گفت آب و هوای دریاچه ویستان هم مطابق با آن سرد است. هر اندازه که دریاچه ویستان در زمستان سرمای طاقت فرسایی دارد در فصل بهار و تابستان هوایی متعادل دارد. علاوه بر هوای مطلوب و دلنشین با منظره های طبیعی بی نظیری مواجه می شوید. اغلب مسافران که قصد سفر به این دریاچه را دارند، فصل بهار را برای بازدید خود انتخاب می کنند. بازتاب آسمان آبی و درختان سبز بر روی آب دریاچه خستگی مسیر را از بین می برد.

فاصله تهران تا دریاچه ویستان بره سر

از تهران تا دریاچه ویستان بره سر حدود 300 الی 350 کیلومتر راه است و با ماشین چیزی حدود 4 الی 5 ساعت طول می‌کشد.

برای رسیدن به دریاچه بره سر از تهران دو مسیر وجود دارد.

  • جاده هراز: از تهران به سمت هراز حرکت می‌کنید، بعد از آمل به لاریجان و بعد جواهرده می‌روید. از جواهرده به سمت دیلمان و در نهایت به بره سر می‌رسید.
  • جاده چالوس: از تهران به سمت چالوس حرکت می کنید و بعد از مرزن آباد به تنکابن و بعد به رامسر می‌رسید و بعد از رامسر جواهر ده و دیلمان را که پشت سر گذاشتید به بره سر می رسید. 

فاصله رودبار تا دریاچه ویستان بره سر

برای رفتن از رودبار به دریاچه ویستان هم دو راه وجود دارد:

  • مسیر کوتاه‌تر: از رودبار به سمت رشت و جاده سراوان-سیاهکل حرکت کنید بعد از سیاهکل، به سمت دیلمان و سپس بره‌سر حرکت کنید و در آخر در دو کیلومتری روستای بره سر، به دریاچه ویستان می رسید.
  • مسیر زیباتر: از رودبار به سمت لوشان و بعد از آن به سوی جیرنده و سپس بره به راه بیفتید، در دو کیلومتری روستای بره سر، دریاچه ویستان را می بینید.

فاصله قزوین تا دریاچه ویستان بره سر

فاصله قزوین از دریاچه ویستان (بره سر) حدود 130 کیلومتر است که طی کردن با ماشین چیزی در حدود 2 ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد. برای رفتن به دریاچه بره سر از قزوین سه مسیر وجود دارد:

  • مسیر مستقیم که  کوتاه‌تر است اما از جاده‌های کوهستانی و پیچ در پیچ عبور می‌کند.
  • مسیر رشت کمی طولانی‌تراست اما جاده‌های آن هموارتر و راحت‌ترند.
  • مسیر فومن از وسط جنگل‌های گیلان رد می شود که مناظر بسیار زیبایی دارد.

فاصله رشت تا دریاچه ویستان بره سر

برای رسیدن به دریاچه ویستان از رشت به سمت جاده رشت_لاهیجان حرکت کنید( حدود 25 کیلومتره و تقریبا 30 دقیقه) بعد از رسیدن به لاهیجان، به سمت لوشان حرکت کنید(حدود 30 کیلومتره و تقریبا 40 دقیقه) در لوشان هم می‌توانید از آبشار لونک، قلعه دوشاخ و دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه دیدن کنید.

از لوشان به سمت جیرنده و بعد داماش بروید(حدود 25 کیلومتر تقریبا 30 دقیقه) از داماش، جاده خاکی به سمت دریاچه ویستان بروید که حدود 10 کیلومتر و تقریبا 20 دقیقه طول می‌کشد.

تفریحات و امکانات دریاچه ویستان

این دریاچه طبیعی یکی از مکان های گردشگری رودبار با وسعتی به اندازه ۴ هکتار و عمقی بین 10تا 105 است که در نیمه اول سال مسافران بسیاری را به سوی خود صدا می کند. علاوه بر زیبایی دریاچه و طبیعت بکر آن می توان فعالیت ها و تفریحات گوناگونی از جمله گردش در دریاچه با قایق های تفریحی که به طور معمول از اوایل فروردین تا اوایل مهر فعالیت می کنند، قدم زدن و پیاده روی در محیط اطراف دریاچه، ماهیگیری، عکاسی و دیدن پرنده ها اشاره کرد.

اگر برای پیک نیک و طبیعت گردی یک روزه به دریاچه بره سر می روید خیالتان از بابت آب و غذای آشامیدنی راحت باشد اما با این وجود پیشنهاد می کنیم آب آشامیدنی و خوراکی های مناسب یک روز طبیعت گردی با خود به همراه داشته باشید.

وضعیت آنتن دهی موبایل در این منطقه نسبتا خوب است اما در برخی از مناطق پوشش آنتن دهی به طور کلی ضعیف می شود؛ همچنین چند سرویس بهداشتی عمومی در منطقه وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

 
(مشاهده تورهای آفرودی تیمار تراول)
سفر به دریاچه ویستان بره سر

پوشش گیاهی دریاچه ویستان

این دریاچه از سرازیر شدن چشمه ها و آب‌ جاری کوه‌ها به وجود آمده و با درختانی بلند قامت احاطه شده است. دریاچه بره سر زیستگاه گیاهانی مانند بلوط و راش، گل گاو زبان، لاله کوهی، نی، بید، زالزالک و شیرین بیان است. این تنوع در پوشش گیاهی چنان منظره زیبایی را خلق کرده است که چشم هر بیننده ای را ساعت ها مبهوت خود می کند. این منطقه از امنیت خوبی برخوردار است.

دریاچه ویستان بره سر در کنار ییلاق شینه چاک، استیلی سرا و چاک های محشر واقع شده است. به دلیل داشتن مراتع وسیع و پر از گل های رنگارنگ بسیاری از اهالی به دامداری و زنبورداری می پردازند به همین علت هم عسل‌های طبیعی و گوشت تازه این منطقه بسیار معروف است. درختان سیب، گلابی، گردو و تمشک هم از جمله درختان میوه‌ایی هستند که در زمان گردش در منطقه با آن ها روبرو خواهید شد.

جاذبه های اطراف دریاچه ویستان

  • روستای داماش: اگه به دنبال روستایی ییلاقی با آب و هوای خنک و دل‌چسب در دل کوه هستید، روستای داماش بهترین گزینه‌ است. خانه هایی روستایی داماش با معماری سنتی، باغ‌های سرسبز و طبیعت بکر از دیگر جاذبه های طبیعی آن هستند؛ علاوه بر این داماش به آب معدنی هایش نیز معروف است.
  • تپه های مارلیک: تپه‌های باستانی مارلیک در نزدیکی دریاچه ویستان بره سر قرار دارند را می توانیم جزء زیبایی های این منطقه در نظر بگیریم.تپه های مارلیک قدمتی به اندازه سه هزار سال قبل از میلاد دارد. در این تپه ها آثار باستانی از مردمان قوم آمارد وجود دارد که به هزاره های اول و دوم قبل از میلاد بر می گردد. این تپه ها و آثار به جا مانده از آن ارزشی جهانی دارند.
  • سوسن چلچراغ: از جاذبه های اطراف دریاچه ویستان سوسن های چلچراغ زیبا و کم یاب هستند که در فصل بهار گردشگران زیادی را برای دیدن به این منطقه می خوانند.
  • آبشار کلشتر: اگه دنبال یه مکانی آرامش‌بخش و روح‌نواز می‌گردید، آبشار کلشتر گزینه خوبی است، این آبشار مرتفع و خروشان، از دل کوه سرازیر می شود و منظره‌ایی بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد.

وسایل موردنیاز برای بازدید از ویستان بره سر

قبل از راهی شدن به سمت دریاچه ویستان بهتر است یک سری لوازم ضروری همراه خود داشته باشید تا با خیال راحت و بدون نگرانی سفر کنید.

یک روز آفتابی و گرم ویستان، می‌‌تواند تبدیل به یه روز بارانی شود پس یک دست لباس اضافه در وسایل خود جا بدهید. با وجود اینکه پیدا کردن آب و غذا در بره سر کار سختی نیست اما حتما آب کافی و غذا همراه خود داشته باشید. دوربین عکاسی، پاوربانک، مواد ضد عفونی کننده، پوشیدن کفش مناسب فراموش نشود؛ علاوه بر این ها در صورتی که قصد کمپ کردن در دریاچه را دارید چادر، کیسه خواب، چراغ قوه، جعبه کمک ها اولیه را با خود ببرید.

اقامت در ویستان

اگر تصمیم دارید برای دیدن تمام جاذبه های اطراف دریاچه در ویستان بمانید می توانید از اقامتگاه هایی که در وستان هستند مثل ویلاهای ساحلی، سوئیت های کوهستانی دوست داشتنی، اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستاییان که منزل خود را به اقامتگاه تبدیل کرده اند استفاده کنید اگر هم حضور در طبیعت و کمپ را ترجیح می دهید که می توانید جایی در اطراف دریاچه و یا اطراف آن کمپ کنید.

چطور به دریاچه ویستان بره سر برویم؟

برای رفتن به دریاچه ویستان بره سر که بخشی از مسیر تا دریاچه هنوز خاکی است و این نشان دهنده‌ی بکر بودن منطقه است می توانید از خودروهای آفرودی تیمار، تورهای گردشگری گروهی یا خودرو شخصی استفاده کنید. 

در سفر با خودرو شخصی با خانواده و دوستان به طبع راحت ترین اما رانندگی در مسیری که به آن ناآشنایید، پیداکردن مسیر درست و مناسب و خستگی بخشی از ماجرا است علاوه بر این ها با هر خودرو شخصی نمی شود سفر رفت. تورهای گروهی هم در کنار مزایا خوبی که دارند شلوغند، قیمت بالایی دارند و از قبل مبدا و مقصد مشخص است و امکان تغییر برنامه وجود ندارد.

اما برای رفتن به دریاچه ویستان بره سر و لذت از طبیعت و هوای آزاد بهترین، به صرفه ترین، امن ترین و پرهیجان ترین راه استفاده از خدمات تیمار گشت است. تیمار تراول اولین خودور آفرودی ایران است که امکان سفر با خودرو آفرودی و راننده شخصی را به شما می دهد.

چرا بهترین راه برای رفتن به دریاچه بره سر تیمار تراول است !؟ چون …

  • امکان انتخاب خودرو آفرودی دلخواه خود را دارید.
  • در تیمار تراول این ما هستیم که صبح زود خود را به شما می رسانیم.(ترانسفر رایگان)
  • هیچ محدودیت جغرافیایی برای سفر ندارید.
  • در تمام طول سفر بیمه هستید.
  • نگرانی بابت خرابی ماشین، جای پارک، پیدا کردن لوکیشن ندارید.
  • سفیران تیمار از کارآزموده ترین و خبره ترین رانندگان آفرودی و لیدرها محسوب می شوند.
  • فقط شما و همراهان شما در تور هستند و نگرانی برای شلوغی تور نخواهید داشت.
  • با خودروهای آفرود علاوه بر لذت بردن از طبیعت یک سفر پرهیچان آفرودی را تجربه کرده اید.
  • مهمتر از همه هزینه سفر برای هر نفرد حتی با ثبت اقامت از سایر تورها بسیار به صرفه تر خواهد بود.
  • یک سفر لوکس، کم هزینه، هیجان انگیر و ایمن را با تیمار خواهید داشت.
  • در تیمار هم امکان شخصی ساز تور هست و هم استفاده از تورهای آفرودی گروهی.
 
(مشاهده تورهای آفرودی تیمار تراول)

بهترین زمان بازدید از دریاچه ویستان بره‌سر فصل بهار و تابستان است.

  • طبیعت بکر و زیبای دریاچه و محیط اطراف
  • قایق سواری 
  • ماهیگیری 
  • عکاسی

از تهران تا دریاچه ویستان بره سر حدود 300 الی 350 کیلومتر راه است و با ماشین چیزی حدود 4 الی 5 ساعت طول می‌کشد.

  • روستای داماش
  • سوسن های چلچراغ 
  • آبشار کاشتر
  • تپه های تاریخی مارلیک

برای رفتن به دریاچه ویستان بره سر و لذت از طبیعت و هوای آزاد بهترین، به صرفه ترین، امن ترین و پرهیجان‌ترین راه استفاده از خدمات تیمار گشت است. تیمار تراول اولین خودور آفرودی ایران است که امکان سفر با خودرو آفرودی و راننده شخصی را به شما می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *