تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کویر شهداد کرمان

آنچه میخوانید...

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که گرم ترین نقطه دنیا در استان درمان ایران واقع شده است؟ آیا باور می کنید که گرم ترین نقطه دنیا در استان کرمان ایران واقع شده است؟ در شرق کوه های کرمان و حاشیه غربی دشت لوت منطقه ای خشک به نام کویر شهداد وجود دارد که مطابق با پژوهش های پروفسور پرویز کردوانی، بیابان شناس و استاد دانشگاه تهران گرم ترین نقطه کره زمین معرفی می شود. به جرأت می توان گفت این کویر همراه با کلوت هایش یکی از زیبا ترین مناطق کویری ایران است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی کرمان، به این شهر سفر می کنید حتما از کویر شهداد کرمان و کلوت شهداد دیدن کنید. اکنون اگر می خواهید بدانید کویر شهداد کجاست با تیمار در ادامه همراه شوید.

به برجستگی های طبیعی به وجود آمده در بیابان ها و کویرها، کلوت یا یاردانگ می گویند. این برجستگی ها قله ای مسطح و صاف دارند و قسمتی از سر آن ها که رو به باد است پر شیب و طرف دیگر آن ها شیب کمتری دارد.

کلوت شهداد در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهداد قرار دارد. این منطقه بزرگترین اراضی طبیعی و کلوخی در دنیا محسوب می شود. پس جالب است بدانید کلوت شهداد را به عنوان بزرگ ترین شهر کلوخی دنیا نیز می شناسند. شهداد تا کرمان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. کویر شهداد حدود ۱۱ کیلومتر وسعت دارند. لازم به ذکر است که قدمت این کلوت ها به حدود ۲۰ هزار سال پیش می رسد. کلوت شهداد، گرم ترین نقطه زمین است. در این منطقه حتی بسیاری از باکتری ها نیز زندگی نمی کنند. صدایی جز صدای باد به گوش نمی رسد. شاید تعجب کنید؛ اما گاهی در این منطقه بارش نیز رخ می دهد. پس از بارش باران، خاک کویری به دور سنگلاخ ها جمع می شوند. در نتیجه این اتفاق، یک کلوت دیگر به وجود می آید.

در این مقاله تیمار چند جاذبه طبیعی کویر شهداد کرمان را به شما معرفی می کند تا برای سفر به این کویر جذاب حتما سری به این مناطق دیدنی بزنید.

رود شور

این رود که سرچشمه های آن در خارج از استان قرار گرفته است، از ارتفاعات (خوسف) و خراسان جنوبی سرچشمه می گیرد و از بخش شمال، وارد استان کرمان می شود. این رود بعد از پیمودن ۲۲۰ کیلومتر به باتلاق های شمال شرق کلوت می ریزد. در طول مسیر با اضافه شدن آب های خروج از ارتفاعات راور، رود مسافتی حدود ۲۰۰کیلومتر را طی می کند تا پس از گذشتن از کناره ی غربی گندم بریان، در بخش شمالی کلوت ها به گود نمک یا چاله شور ختم می شود. در اواخر پاییز و زمستان، چاله شور از جریان رود پر می شود و تصویر تپه ها و کلوت ها چون جزایری زیبا و کوچک در میان آب، شکوهی خاص به فضا می بخشد.

نبکا

با طی کردن مسیری حدود ۲۰ کیلومتر پس از شهر شهداد و به سمت بیابان لوت، به جنگلی از درختان کوتاه قد که به پارک و یا جنگل نبکاها معروف است، می رسیم. این صحنه ی باور نکردنی در بیابان، نام های متفاوتی در گویش های مختلف دارد که از جمله ی آن می توان به تل گز و تل طاغ اشاره کرد. و به گلدان های کویری هم معروف هستند. نبکا یا تله گیاهی یکی از جاهای دیدنی کلوت شهداد است. نبکا زمانی ایجاد می شود که ماسه پای یک گیاه تجمع کند. به مرور تلی از ماسه دور این گیاه شکل می گیرد. سر گیاه از نوک این تل بیرون می زند. برخی از نبکاها در کلوت شهداد حدود ۱۰ متر طول دارند. جالب است بدانید در آفریقا نیز میتوانیم شاهد نبکا باشیم؛ اما نهایت ارتفاع نبکاهای آفریقا ۳متر است!

در اطراف شهداد امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند سفر شما را خاطره انگیز تر کند. تیمار برخص از این جاهای گردشگری را برای شما دوستداران سفر و طبیعت شرح می دهد:

۱. باغ شازده ماهان: در فاصله کمی از شهداد در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان شهر خوش آب و هوای ماهان واقع شده است. در زمان قاجار به دستور شاه قاجار یک باغ با صفا در این شهر ساختند و نام آن را شازده ماهان گذاشتند. در آن زمان این باغ محل برگزاری مراسمات بود و امروزه به ثبت جهانی رسیده است. عمارت ها و درختان سر به فلک کشیده، حوض و فواره، حمام سنتی و… از دیدنی های این باغ زیبا و با صفا است.

۲. گندم بریان: منطقه گندم بریان یا ریگ سوخته، مجموعه تپه های پوشیده از گدازه های آتشفشانی است. این منطقه در حدود ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شمال شهر شهداد در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است. گندم بریان پوشیده از سنگ ها و گدازه های سیاه رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه رنگ موجب گردیده که دمای هوا در این منطقه به شدت بالا باشد.

۳. قلعه شفیع آباد: شفیع آباد روستایی در استان کرمان است که در کنار جاده نهبندان به شهداد قرار گرفته است و بیشتر به واسطه قلعه و کاروانسرای مشهورش شناخته می شود. در این روستا قلعه ای وجود دارد که به دوره قاجار بر می گردد. در محوطه ای پوشیده شده با درختان نخل قرار گرفته است. قلعه شفیع آباد محوطه گسترده ای است که با دیوارهای حفاظتی بلندی پوشیده شده. اتاق های داخلی قلعه ساده و کوچک هستند و پنجره هایی برای گذر هوا و خنک شدن هوای داخل اتاق ها در آن ساخته شده است. برج های دیده بانی و مراقبتی استوانه ای شکل هم در چهار گوشه قلعه قرار گرفته است. از پشت بام بازسازی و ایمن سازی شده قلعه می توان چشم اندازی گسترده از دشت های پیرامون داشت.

۴. قلعه رموک: قلعه رموک در فاصله ۵ الی ۶ کیلومتری شمال شهر شهداد و اندکی دور از جاده خراسان برپا است. این قلعه در دو اشکوب ساخته شده. این قلعه که یکی از جاذبه های گردشگری شهداد کرمان است، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه که از خشت و کاهگل ساخته شده است، یکی از آثار تاریخی و باستانی شهر شهداد است که نشان دهنده قدمت شهر شهداد می باشد؛ که مربوط به دوره ساسانیان است.

قلعه کهنه، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان های باستانی، کارگاه فلزکاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید از دیگر جاذبه های گردشگری شهداد هستند.

آفرودسواری در کویر شهداد

شاید تصور کنید آفرودسواری و سافاری در کویر شهداد یکسان است. در حقیقت هنگام سافاری، خودرو سرعت کمتری دارد. به همین خاطر خبری از سرعت زیاد و هیجان نیست. آفرودسواری در کویر شهداد کرمان با سافاری بسیار متفاوت است. در این تفریح شما می توانید هیجان در طبیعتگردی را با تمام وجود خود احساس کنید. برخی افراد خودروهای آفرودی را بدون راننده کرایه می دهند. ولی فراموش نکنید که آفرودسواری به راحتی تصور می شود اکثر مواقع حتی با یک فرمان اشتباه باعث واژگونی خودروی شما خواهد شد. شما می توانید با انتخاب خودرو در سایت تیمار به راحتی و با خیال راحت با خودروی آفرودی و راننده که همان لیدرتور است، به این سفر رفته و علاوه بر امنیت و خاطری آسوده سفری پر هیجان و لذت بخش را برای خود و دوستان یا خانواده فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *