تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کویر بافق

آنچه میخوانید...

کویر بافق جزو شگفت انگیزترین کویرهای ایران و یزد می باشد که به آن کویر درانجیر (دره انجیر) نیز گفته می شود. به علاوه این کویر جزو بزرگ ترین کویرهای ایران نیز به شمار می رود که مساحت آن تقریبا ۷۵۰ کیلومتر مربع می باشد. به طور کلی این کویر چندین پدیده طبیعی بی نظیر بیابان درانجیر، براریگ بافق و ریگزار صادق آباد را نیز در خود جای داده است که هنگام بازدید از آن می توانید با یک تیر چند نشان بزنید. جالب است بدانید که جنس خاک کویر بافق از رس و شوره زار می باشد؛ که بخش شمال و جنوب غربی آن منطقه رسی کویر به حساب می آید. اگر شما نیز به کویرنوردی علاقه دارید می توانید حداقل یک شب را به دور از شلوغی های شهر در سکوت و آرامش مطلق در کویر بافق به صبح برسانید و از تپه های شنی بی نظیر، باتلاق ها، ریگزارها و شوره زارهای کویر دیدن کنید و لحظه های متفاوتی برای خود بسازید.

شهر بافق زادگاه شاعر بزرگی همچون وحشی بافقی بوده که خانه وی جزو جاهای دیدنی بافق به حساب می آید، علاوه بر آن کویرهای ریگ وان، آثار تاریخی، پارک های زیبا و… در این شهر نیز به عنوان جاذبه های گردشگری محسوب می شوند. برای خواندن ادامه این مقاله و معرفی بیشتر منطقه بافق یزد با تیمار همراه باشید.

بازدید از کویر بافق یزد

پارک آهن شهر بافق

پارک آهن شهر بافق، مجموعه ای سرسبز و ۷۰ هکتاری در حاشیه شهرستان بافق می باشد. این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های بافق و جزو جاذبه های گردشگری یزد است که مجموعه ای از آبشار، آب نمای موزیکال، دریاچه، برکه و انبوهی از نخل های استوار را در خود جای داده و مکانی زیبا و فرح بخش، ساخته برای گردشگرانی که هرساله به شهر تاریخی بافق می آیند و به دنبال تفریگاهی خنک در دل کویر می گردند.

قلعه آریز یا باقرآباد

قلعه آریز در دهکده گردشگری باقرآباد، شهرستان تاریخی بافق و در استان یزد واقع شده است. قدمت این قلعه که یکی از دژهای تاریخی یزد به شمار می آید، به دوره قاجار باز می گردد. قلعه آریز به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته شده در گذشته کاربری آن پناهگاه مردم در زمان بروز خطرات و ذخیره داه غلات بوده است. که امروزه به مکانی دیدنی و تاریخی مشهور شده است.

کویر کاراکال و تپه شن های روان

کویر کاراکال در نزدیکی شهر بافق، از محبوب ترین جاهای دیدنی استان یزد است که برخی از آن با نام زیباترین کویر یزد یاد می کنند. تعدادی از بزرگ ترین تپه های شنی در ایران با ارتفاع ۵۰ متر در کویر کاراکال قرار دارند. با بالا رفتن از این تپه ها، چشم اندازی خیره کننده پیش روی شما قرار می گیرد؛‌ منظره ای که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد. به علاوه، تفریحات هیجان انگیزی چون شترسواری، موتور چهارچرخ، رصد ستارگان و آفرود در کویر کاراکال در انتظار شما گردشگران عزیز خواهد بود.

خانه وحشی بافقی

خانه وحشی بافقی یکی از جاذبه های شهر بافق، جنب مسجد جامع این شهر قرار دارد. در این خانه با معماری خاص و زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت آن به قرن دهم هجری قمر باز می گردد. شمال الدین یا شمس الدین وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سده دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری، در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی وی با پادشاهی شاه طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم زمان بود. خانه وحشی بافقی از خشت و گل ساخته شده و ایوان بزرگ این خانه زیبایی بی نظیری به این بنا داده است.

روستای قطرم

روستای قطرم بافق، یکی از روستاهای کوهستانی ایران در دامنه غربی کوه های باجگان و دره جنوب شرقی شهر بافق است که با قدمتی از ۵۰۰۰ سال قبل (پیش از پیدایش تمدن کاریز) در اصطلاح محلی، با نام های قدم یا قدرام شناخته می شده. مردم قطرم،‌ لهجه ای خاص و کمی متفاوت با بافق دارند و به همین علت این روستا را قطرم می نامند. از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری روستای قطرم می توان به یک چشمه آب بسیار گوارا در میان بیشه زاری سرسبز، قبرستان خورشیدی، تاسیسات آبی قدیمی استخر و آسیاب های آبی،‌ قلعه دختر،‌ چشمه های متعدد درب گوشین،‌ آب مرغون و سنگ قصاب اشاره کرد.

روستای فهرج

برای رسیدن به کاراکال باید از روستای تاریخی فهرج عبور کنید که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد. خانه هایی از خشت و گل در این روستا در کنار مسجد جامع،‌ گذرگاه ها، ساباط ها (کوچه هایی مسقف)، بادگیرها و بافت مسکونی قدیمی به صورت نیمه متمرکز و خطی شما را به سفر به گذشته می برند.

از تفریح های هیجان انگیز در کویر بافق و کویر کاراکال،‌ می توان به آفرودسواری اشاره کرد. علاوه بر تفریح پر هیجان آفرود، می توان از وجود مناظر زیبای مختلفی که در شب و روز این کویر زیبا به وجود آیند، به عنوان سوژه های ناب عکاسی استفاده کرد. عدم وجود آلودگی در این کویر گزینه مناسبی برای رصد ستاره ها و همچنین عکاسی در شب بوده و شما می توانید با همراهی تیمار در کمپ های کویری و طبیعتگردی که به این منطقه دارید عکاسی در شب را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *