تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

روستای کندلوس

آنچه میخوانید...

کندلوس، روستایی بسیار زیبا در دامنه های رشته کوه البرز است که با آب و هوای ییلاقی؛ باران نگاه گردشگران را به خود متمایل ساخته است!

پیاده روی در فضای خانه های قدیمی با کوچه های سنگ فرش شده و درختانی که طاق آسمان را لمس کرده اند حس بسیار خوبی دارد. روستای کندلوس در نوشهر با توجه به آن که امکانات شهر را ندارد، اما بسیار تمیز و پاکیزه بوده و از بودن در آن هرگز پشیمان نخواهید شد. کلمات برای توصیف زیبایی های روستای کندلوس محدود است باید خودتان به این مقصد سفر کنید تا شاهدی بر این ادعا باشید.

تاریخچه روستای کندلوس

روستای کندلوس در نوشهر که به میخ ساز نیز شهرت دارد به دلیل قدمت بسیاری که دارد شاهد دوره های تاریخی گوناگونی در خود بوده است. نقل شده است که روزی ناصر الدین شاه به همراه نقاش بزرگ کمال الملک از منطقه ای عبور می کند و عده ای از کولیان را می بیند، که در حال فلزکاری هستند و از آن پس روستای کندلوس در نوشهر به میخ ساز نیز شهرت می یابد. در این سفر کمال الملک با ترسیم یک نقاشی بسیار زیبا اثری را خلق می کند که امروزه در کاخ صاحبقرانی به نمایش گذاشته شده است. دهکده کندلوس به دلیل آب و هوا، ویژگی های گردشگری و اولین موزه روستایی در جهان نیز شهرت دارد.

معماری و شغل مردم روستای کندلوس

آن چه در این دهکده زیبا خودنمایی می کند، خانه هایی با سقفی از چوب و دیوارهایی از کاه و گل است که در فضای مدرن ویلاها متقاضی خاص خودش را دارد. جمعیت این دهکده زیبا و خوش آب و هوا بالغ بر ۳ هزار نفر است،‌ که با روحیه مفرحشان با هر نوع آلودگی در این دهکده مخالفت می کنند، چون معتقدند که روستای زیست پذیر، شهروند زیست پذیر می بایست در دنیای فعلی تحقق یابد.

عده ای از مردمان مهربان دهکده کندلوس با بهره گیری از موقعیت ممتاز دهکده به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند و با تولیدات موفق خود در این زمینه توانسته اند، اولین موزه گیاهان دارویی را در روستای کندلوس به مساحت ۱۰ هکتار را برای خود به ارمغان آورند. عده ای دیگر با کشاورزی و دامداری معیشت خانواده خود را تأمین می کنند.

جاذبه‌های روستای کندلوس

آبشار کندلوس: این آبشار در میان کوه های منطقه قرار دارد و فاصله آن تا روستای کندلوس ۵ کیلومتر است. تنها راه دسترسی به آن از طریق پیاده روی است. پیاده روی در شرایط خوش آب و هوای روستای کندلوس برای شما هم غذای روح و هم غذای جسمتان به شمار می رود.

دیو چشمه: دیو چشمه که به نوعی یکی از زیباترین چشمه های خطه سرسبز شمال محسوب می شود، هر ساله گردشگران زیادی به بازدید از این چشمه با آب گوارا بازدید می کنند و از ویژگی های آن عمق ۵۰ سانتی متری با آب فراوان در یک مساحت ۱۵ مترمربعی با سنگ فرش های رنگارنگ است.

دریاچه خضر نبی: واقعیت یا تخیل را در مورد دریاچه خضر نبی منطقه کوهستانی کجور که به گفته ساکنین کجور روزی محل گذر حضرت خضر نبی بوده است را نه می توان رد کرد نه می توان پذیرفت چون از نظر عقل و منطق دلیلی بر بطلان یا پذیرش آن وجود ندارد اما در هر صورت آن چه به خوبی قابل درک است؛ احترام به عقاید ساکنین و فرود آوردن سر تعظیم در مقابل خالق زیبایی این بهشت گمشده در ۳۰ کیلومتری از روستای کندلوس در نوشهر است که در نگاه هر بیننده ای مهر تأیید خورده است.

سفر به این روستای زیبا در هر فصل سال طرفدار خاص خود را دارد اما معمولا در فصل پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا و بارش باران و برف، از جمعیت مسافران و گردشگران به این روستای رویایی کاسته می شود، چه بسا چیزی از زیبایی روستای کندلوس در نوشهر کاسته نمی شود. بهترین زمان برای سفر به این روستا، بر اساس آمار بازدید گردشگران از این منطقه در فصل بهار و تابستان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *