تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

روستای میمند

آنچه میخوانید...

روستای اعجاب انگیز میمند روستایی در میان صخره هاست که هزاران سال قدمت دارد. مردم در آن زمان خانه هایی را در دل سنگ ها و صخره ها به دست خود کنده و در آن پناه گرفته اند. به همین دلیل روستای دست کند هم نام دیگری این روستاست. از طرفی گفته می شود به دلیل این که مردم منطقه قبل از زرتشت مهرپرست بوده اند، شروع به کندن کوه و صخره ها کرده اند. از نظر آن ها کوه پدیده ای مقدس بود، بنابراین عبادتگاه هایی در دل آن برای انجام مراسم روحانی و عبادت های خود کنده کاری کرده اند. دخمه هایی در دل کوه ها ساخته شده،‌هر کدام در اندازه های مختلف هستند که به معنای کاربردهای مختلف هر کدام تعبیر شده است. در میان برخی دخمه ها، راهرو و اتاق هایی دیده می شود. برخی از دخمه ها نیز دیوارهای سیاهی دارند که نشان دهنده وجود تنور و پخت و پز نان است. همه این ها نشان می دهد انسان هایی برای مدت طولانی در این دخمه ها و در دل کوه زندگی می کردند.

آشنایی با روستای میمند

روستای میمند یکی از روستاهای شهر بابک در استان کرمان است. این روستا از جاهای دیدنی کرمان به حساب می آید به دلیل ویژگی خاص خود بسیار معروف و مورد توجه مردم ایران و جهان قرار دارد. این روستا در ۳۸ کیلومتری شهرستان شهر بابک استان کرمان قرار داشته و از نظر جغرافیایی بین شهرهای سیرجان و رفسنجان قرار گرفته است. برخی از روستاهای کشورمان دارای ویژگی های خاصی هستند و از نظر گردشگری و تاریخی اهمیت فراوانی دارند. که یکی از این روستاها، روستای دست کند یا میمند کرمان است.

تاریخچه روستای میمند

سفال هایی که در این روستا یافت شده می گوید این روستا قدمتی در حدود ۲ تا ۳ هزار سال دارد. اما هنوز بر سر سن و سال روستای کهن میمند بحث و اختلاف نظر وجود دارد. با این وجود، باستان شناسی که در حدود ۲۰ سال پیش دراین روستا تحقیقاتی انجام داد، معتقد بود قدمت روستای شگفت انگیز میمند به بیش از ۱۰ هزار سال هم می رسد. این باستان شناس می گوید با توجه به نقوش دیوارها و سفال ها و استحکامات دفاعی موجود، قدمت این روستا به ۶ تا ۱۲ هزارسال پیش بر می گردد.

دیدنی های روستای میمند

۱. آتشکده روستای میمند: محلی در روستا وجود دارد که به آتشکده روستای میمند معروف است. از آنجایی که مردم این روستا در آن زمان مهرپرست بودند، این آتشکده را محلی برای عبادت خود قرار داده اند. گفته می شود آتشکده روستای میمند یکی از معروف ترین و مغتبرترین آتشکده ها بوده و حتی آتش را برای آتشکده های روستاها و شهرهای اطراف هم تأمین می کرده است. اکنون این آتشکده تبدیل به موزه مردم شناسی شده و فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه را به نمایش در می آورد.

۲. حمام روستای میمند: یکی دیگر از دیدنی های اعجاب انگیز روستا، حمام آن است. حمام تاریخی روستا هم مانند اغلب سازه های آن در دل کوه کنده کاری شده است. با این حال، مانند حمام های عادی خزینه، تون، رختکن و… نیز دارد. در گذشته برای تأمین نور حمام، سوراخی بالای صحن و رختکن ایجاد کرده و سنگ مرمری روی آن قرار داده بودند. انعکاس نور در سنگ مرمر موجب روشنایی داخل می شد. گاهی اوقات از چراغ های موشی هم برای تأمین روشنایی استفاده می کردند.

۳. مسجد روستای میمند: مسجد روستا قدمتی به اندازه دخمه های دست کند ندارد. با این حال به همان سبک و سیاق ساخته شده است. این مسجد در دوران قاجار و در دل صخره ها ساخته شد. دخمه ای به مساحت ۱۲۰ متر مربع که هیچ گونه نورگیری هم ندارد و نور آن از طریق در ورودی تأمین می شود.

سفر به میمند معمولا در فصل های گرم تر سال مانند تابستان و بهار بهتر است. از آن جایی که آب و هوای این روستا در فصل هایی مانند پاییز و زمستان سرد و در فصل های تابستان و بهار نسبتا خنک و معتدل است، توصیه می کنیم برنامه سفرتان را برای تابستان و بهار ترتیب دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *