تیمار بلاگ

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر و طبیعتگردی

آنچه میخوانید...

با این که سفر کردن به طبیعت، یکی از فعالیت هایی است که برای سلامتی بسیار مفید است و بسیار توصیه می شود؛ اما حفاظت از محیط زیست ملاحظاتی هم دارد. حضور انسان ها در طبیعت می تواند آسیب هایی نیز داشته باشد. آلودگی ها و تخریب محیط زیست، از پیامدهای حضور بشر در طبیعت است. یادمان باشد که محیط زیست متعلق به همه انسان ها و آیندگان ماست. طبیعتگردی برای بسیار از افراد جالب و لذت بخش است. این نوع سفرها علاوه بر هیجان انگیز بودن، باعث نشاط و بهبود خلق و خو می شوند. اما اگر به شیوه نادرست و غیرمسولانه انجام شوند، می توانند تاثیر منفی روی محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله با همراهی تیمار درباره حفظ محیط زیست در سفر صحبت کنیم. اگر خواهان اقامت در دل طبیعت هستید و می خواهید مدت کوتاهی در جنگل، کوهستان و کویر بمانید، اصولی را که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم، به خاطر بسپارید.

راه های حفظ محیط زیست در سفر

اگر سفر به گونه ای انجام شود که هیچ آسیبی به طبیعت نزند، به آن (سفرسبز) می گویند. سعی کنید با رعایت نکات زیر در راستای حفظ محیط زیست و سفر سبز گام بردارید.

با محیط زیست مهربان باشید

برای حفاظت محیط زیست در سفر باید به محل راه رفتن تان توجه کنید. قدم زدن روی پوشش گیاهی جنگل ها، گیاهان و خاک را از بین می برد و فرسایش افزایش می دهد. این کار همیشه قابل اجتناب نیست ، اما اگر به فکر حفظ محیط زیست در سفر هستید، به توصیه های زیر عمل کنید.

زباله های خود را در طبیعت رها نکنید

بعد از طبیعتگردی زباله های خود را رها نکرده و حدالامکان آن ها را با خود ببرید. ممکن است تصور کنید که ریختن کمی غذا داخل دریاچه، خللی به حفظ محیط زیست در سفر وارد نمی کند. اما اگر هر گردشگر این کار را انجام دهد،‌ آن محل به سرعت به منبع آلودگی تبدیل می شود. رعایت نکات زیر می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

۱. اگر در حین کمپینگ چیزی شکست یا خراب شد، مثلا چادر شما در اثر طوفان پاره شد، تمام قطعات و تکه های آن را از سطح طبیعت جمع کرده و برای دور ریختن به خارج از طبیعت و یا خانه ببرید.

۲. ضایعات و باقی مانده های غذا بخش زیادی از زباله های طبیعتگردی را تشکیل می دهند. وقتی می خواهید به خانه برگردید، آن ها را در طبیعت رها نکنید. این کار نه تنها از جذابیت طبیعت برای سایر گرشگران می کاهد، بلکه باعث می شود حیوانات به پیدا کردن غذا در اطراف اردوگاه ها و کمپینگ ها تشویق شوند و عادت کنند در مناطقی به دنبال غذا بگردند؛ که در حالت طبیعی و عادی نباید در آنجا دیده شوند.

از حیات وحش بومی محافظت کنید

مهم نیست که حیوانات چقدر به شما نزدیک شده باشند و یا شما جذب زیبایی آن ها شده باشید، در هر صورت شما نباید به حیوانات دست بزنید و یا به آن ها غذا بدهید. ممکن است غذا دادن به حیوانات سرگرم کننده به نظر برسد، اما کار درست نیست. چرا که به رورده ی آن ها آسیب می رسد. از سوی دیگر، شما نمی دانید غذا دادن به حیوانات باعث عادت کردن و وابستگی آن ها به غذای انسان می شود. که این موضوع می تواند آن ها را مهاجم کرده و علاوه بر ضررهایی که برای جانداران محیط زیست وجود دارد؛ زمینه را برای ایجاد مزاحمت در محیط کمپینگ ها و اردوگاه ها فراهم کند. طبیعت محل زندگی جانداران مختلفی می باشد و ما به نوع وارد حریم زندگی آن ها می شویم، از این رو باید موارد را رعایت کنیم تا در روند زندگی آن ها خللی وارد نشود. یکی از این موارد خودداری از سر و صداهای مزاحم و بلد می باشد. صداهای غیرعادی مانند پخش آهنگ با صدای زیاد و یا صدای موتور ماشین ها و همچنین صدای افراد و همهمه ها می تواند باعث ترساندن موجودات مختلف شود و در نتیجه این ترس؛ آن ها محل زندگی خود را ترک می کنند. این امر باعث به خطر افتادن محیط زیست و جانداران مختلف می شود. خیلی از موجودات در اثر صداهای بلند و غیرعادی دچار مرگ در اثر استرس می شوند و یا از محل زندگی خود فرار می کنند که خطرات و مشکلات دیگری برای آن ها در پی دارد.

محافظ از پوشش گیاهی و درختان

گیاهان و پوشش گیاهی، عامل تصفیه هوا و کاهش دی اکسیدکربن هوا هستند. از شکستن شاخه درختان، چیدن گل ها، خم کردن نهال ها جلوگیری کنید و به دیگران هم آموزش دهیم. جنگل ها، ریه های زمین هستند؛ از آن ها محافظت کنیم.

از مناطق شلوغ و پرطرفدار دور کنید

بعضی از مقصدها طبیعتگردی بسیار محبوب و شلوغ هستند، اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این مناطق نگران کننده است و تاثیر منفی زیاده روی محیط زیست دارد. علاوه بر این، شلوغی بیش از حد این مناطق به دلیل از بین بردن سکوت و آرامش طبیعت می تواند مانع لذت بردن شما شود.سعی کنید در مناطق مشخص اعم از آلاچیق ها و… چادر خود را برپا کنید در غیر این صورت در طبیعت به نحوی ساکن شوید و کمپینگ خود را ایجاد کنید؛ که به خانه جانوران و پوشش گیاهی خسارتی وارد نشود.

آفرود سواری و طبیعتگردی

آفرود فعالیت بسیار هیجان انگیزی است. اگر نکات مهم در مورد آن رعایت شود، نه تنها ترسناک نیست بلکه یکی از لذت بخش ترین تفریحات ممکن محسوب می شود. تنها توصیه مهم این است که قبل از اقدام به آفرود سواری، خودتان و وسیله نقلیه ای که قصد دارید از آن استفاده کنید، باید کاملا آماده باشید. آفرود سواری و گشت و گذار در طبیعت با رانندگی روی جاده های آسفالت شده و صاف بسیار متفاوت است. بنابراین نمی توانید با همان خودروی شهری به دل طبیعت بزنید. برای اینکه یک وسیله نقلیه بتواند از تمام پستی و بلندی های یک منطقه طبیعی عبور کند، شیب های مختلف را پشت سر بگذارد و از گل و برف وماسه و هر نوع جاده عبور کند؛ باید خودروی مناسب و دارای شرایط خاصی باشد که با خودروهای داخل شهری متفاوت است.

آفرود سواری وطبیعتگردی با رعایت اصول و حفاظت از محیط زیست

رانندگی آفرود پس از طی مسیر با هیجان فراوان، شما را به یک نقطه دنجی از طبیعت می رساند. در واقع یکی از جذاب ترین بخش های این سفر رسیدن به همین نقاط است. بخش هایی از طبیعت که معمولا صعب العبور هستند و دسترسی به آن ها محدود است. این گونه مکان ها به دلیل تردد کمتر انسان ها دارای طبیعتی بکر و دست نخورده هستند. اقامت در آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود. نکته مهم این است که در کنار لذت بردن از طبیعت حفاظت و نگهداری از آن هم به عهده ماست. خودروهای آفرودی به علت نیروی زیادی که به زمان وارد می کنند، رد های عمیقی از خود به جای بگذراند. که اثر مطلوب بر طبیعت ندارد. به همین دلیل است که تیمار پیشنهاد می کند از مسیر خودروهای قبلی عبور کنید و رد جدیدی از خود باقی نگذارید. لازم به ذکر است که بدانید رانندگان خودروهای آفرودی تیمار، تنها یک راننده خودرو دودیفرانسیل نیستند؛ بلکه سفیر محیط زیست بوده و هرکدام به تنهایی لیدر تور بوده و با اصول طبیعتگردی و حفاظت از محیط زیست کاملا آشنا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *